Jorn
i Århus |
Med titlen Jorn International har ARoS stablet en imponerende retrospektiv udstilling på benene med værker fra Asger Jorns udlandsperiode fra 1953-1973. Den største Jorn samling i verden findes i Silkeborg, men ARoS ønsker at vise det stilistiske skifte som vi oplever hos Jorn, da han rejser udenlands og de fleste af værkerne i Silkeborg Kunstmuseums samling er værker fra Danmark. Man har derfor indhentet værker fra hele verden - Det er et stykke dansk kulturarv, der er på visit. Udstillingen er bygget op kronologisk og viser Jorn efter han rejste til udlandet i 1953 i jagten på international berømmelse. Hvert rum er bygget op omkring et hovedværk og så nogle mindre signifikante værker, der på forskellig vis relaterer til hovedværket. I det første rum er nogle af Jorns værker fra starten af halvtredserne udstillet. De er lavet inden Jorn drager sydpå og de adskiller sig tydeligt fra resten af udstillingen i kraft af deres meget tydelige ansigter og mørke indelukkede figurer. Jorn var på dette tidspunkt indlagt med tuberkulose og det er nok medvirkende årsag til den melankoli, der gennemsyrer værker fra denne periode. Selvom CoBrA bevægelsen var blevet opløst i 1951, er det tydeligt at inspirationen fra Egill Jacobsen og Carl-Henning Pedersen ikke havde forladt Jorn endnu. I dette rum er hovedværket Brev til min søn fra 1958, som blev det værk Jorn slog igennem med internationalt. Det blev udstillet i Bruxelles, hvor det blev hængt side om side med et værk af Willem de Kooning, og flere af Jorns lidt forvredne ansigter kunne da også godt lede tankerne i retningen af den store amerikanske abstrakt ekspressionist. Inspirationen fra det amerikanske fortsætter i næste rum hvor det monumentale Ausverkauf einer Seele, udlånt fra Guggenheim museet i New York, her ses inspirationen fra en anden af den amerikanske abstrakt ekspressionismes hovedskikkelser, nemlig Jackson Pollock. Jorn har mixet lidt af sin egen teknik med pollocks "dryp" og derved skabt et dynamisk værk, der er fuld af figurer. Gråtonerne leder tankerne i retning af en sandbund, og der er også skikkelser der kunne ligne rokker og forskellige typer fisk. Når Jorns billeder skal fortolkes, vil man som oftest ikke finde et definitivt svar. Jorn brød sig ikke om at kategorisere sine værker, og de var alle åbne for fortolkning. Både Pollock og Jorn var tilstede i deres billeder, de smeltede sammen med værkerne og det gælder for begge kunstnere at det giver en høj grad af autenticitet. Jorn
var dog ikke ligesom Pollock interesseret i at fjerne indhold fra værket.
Han ville være tilstede både teknisk og fysisk (i mange af
udstillingens værker kan man se et ansigt eller en figur, som igennem
tiden er blevet tolket som kunstneren selv). I forhold til sine décollager, har Jorn også givet nyt liv til gamle værker, i dette tilfælde plakater, men hvor han i modifikationerne tilføjer noget, fjerner han her. Jorn rev ganske simpelt plakaterne i stykker, og skabte dermed nogle værker der leder tankerne i retningen af Braques kubisme. Det sidste store værk Jorn udfører inden sin død i 1973, er maleriet Scultura Figurata fra 1972. Baggrunden er nogle anonyme gråtoner, og det gør at motivet med sin urolige og dynamiske farvesammensætning springer ud i rummet og skulpturel karakter. Det ligner mest af alt en omvendt korsfæstelse eller en af Baselitz klassiske malerier på hovedet. I samme rum er opstillet en række bronze skulpturer og keramiske forlag som Jorn lavede samtidig med maleriet. Om skulpturerne og maleriet siger Per Kirkeby: ”Jorns skulpturer er en tingsliggørelse af penselstrøg. Han tager penselstrøg ud af deres maleriske verden og giver dem en fritstående plasticitet i den ”virkelige” verden.” Jorn
giver derved et indblik i sin metode og flytter penselstrøget ud af sit
billede og former det til en tredimensionalitet og dette enkelte
penselstrøg rejser således ud ud og ind af billedet. Da skulpturerne
netop skal vise en del af Jorns metode er det en skam at museet har
valgt at placere alle skulpturerne på samme plateau, for det betyder at
man ikke kan se dem ordentligt fra alle vinkler. |
Herover til venstre: Asger Jorn: A Soul
for Sale, 1958-59, 200 x 250 cm. Tilhører Solomon R. Guggenheim Museum, N.Y. © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Foto Ole Hein Pedersen Herover til højre: Asger Jorn: Døddrukne danskere, 1960, 130
x 200 cm. Tilhører Louisiana Museum of Modern Art, Danmark. Foto Ole
Hein Pedersen
I serien ARoS CLASSIC præsenterer ARoS: Kunstneren Asger Jorn hyldes i den unikke udstilling JORN
INTERNATIONAL, der er den første store præsentation i Danmark af
kunstnerens internationale værker
|