Jorn i Århus
Fine udenlandsdanskere
på besøg på ARoS

Tekst: Søren Holmstrup. Fotos: ARoS og Statens Museum for Kunst

Med titlen Jorn International har ARoS stablet en imponerende retrospektiv udstilling på benene med værker fra Asger Jorns udlandsperiode fra 1953-1973.

Den største Jorn samling i verden findes i Silkeborg, men ARoS ønsker at vise det stilistiske skifte som vi oplever hos Jorn, da han rejser udenlands og de fleste af værkerne i Silkeborg Kunstmuseums samling er værker fra Danmark. Man har derfor indhentet værker fra hele verden - Det er et stykke dansk kulturarv, der er på visit.

Udstillingen er bygget op kronologisk og viser Jorn efter han rejste til udlandet i 1953 i jagten på international berømmelse. Hvert rum er bygget op omkring et hovedværk og så nogle mindre signifikante værker, der på forskellig vis relaterer til hovedværket.

I det første rum er nogle af Jorns værker fra starten af halvtredserne udstillet. De er lavet inden Jorn drager sydpå og de adskiller sig tydeligt fra resten af udstillingen i kraft af deres meget tydelige ansigter og mørke indelukkede figurer. Jorn var på dette tidspunkt indlagt med tuberkulose og det er nok medvirkende årsag til den melankoli, der gennemsyrer værker fra denne periode. Selvom CoBrA bevægelsen var blevet opløst i 1951, er det tydeligt at inspirationen fra Egill Jacobsen og Carl-Henning Pedersen ikke havde forladt Jorn endnu. I dette rum er hovedværket Brev til min søn fra 1958, som blev det værk Jorn slog igennem med internationalt. Det blev udstillet i Bruxelles, hvor det blev hængt side om side med et værk af Willem de Kooning, og flere af Jorns lidt forvredne ansigter kunne da også godt lede tankerne i retningen af den store amerikanske abstrakt ekspressionist.

Inspirationen fra det amerikanske fortsætter i næste rum hvor det monumentale Ausverkauf einer Seele, udlånt fra Guggenheim museet i New York, her ses inspirationen fra en anden af den amerikanske abstrakt ekspressionismes hovedskikkelser, nemlig Jackson Pollock. Jorn har mixet lidt af sin egen teknik med pollocks "dryp" og derved skabt et dynamisk værk, der er fuld af figurer. Gråtonerne leder tankerne i retning af en sandbund, og der er også skikkelser der kunne ligne rokker og forskellige typer fisk. Når Jorns billeder skal fortolkes, vil man som oftest ikke finde et definitivt svar. Jorn brød sig ikke om at kategorisere sine værker, og de var alle åbne for fortolkning.

Både Pollock og Jorn var tilstede i deres billeder, de smeltede sammen med værkerne og det gælder for begge kunstnere at det giver en høj grad af autenticitet.

Jorn var dog ikke ligesom Pollock interesseret i at fjerne indhold fra værket. Han ville være tilstede både teknisk og fysisk (i mange af udstillingens værker kan man se et ansigt eller en figur, som igennem tiden er blevet tolket som kunstneren selv).

Undervejs i udstillingen bliver vi også præsenteret for nogle af de mange andre talenter Jorn havde udover malerkunsten. Et af rummene på udstillingen er således fyldt op af, på den ene side "modifikationer", og på den anden side "décollager". Modifikationerne er billeder som Jorn købte i genbrugsbutikker og så malede videre på. Han gav dermed outdatede værker nyt liv ved at tilføje abstraktioner i det naturalistiske. Det er en skam at man fra ARoS side har valgt ikke at inkludere
Le canard inquiétant, som efter undertegnedes mening er Jorns bedste modifikation.

I forhold til sine décollager, har Jorn også givet nyt liv til gamle værker, i dette tilfælde plakater, men hvor han i modifikationerne tilføjer noget, fjerner han her. Jorn rev ganske simpelt plakaterne i stykker, og skabte dermed nogle værker der leder tankerne i retningen af Braques kubisme.

Det sidste store værk Jorn udfører inden sin død i 1973, er maleriet Scultura Figurata fra 1972. Baggrunden er nogle anonyme gråtoner, og det gør at motivet med sin urolige og dynamiske farvesammensætning springer ud i rummet og skulpturel karakter. Det ligner mest af alt en omvendt korsfæstelse eller en af Baselitz klassiske malerier på hovedet. I samme rum er opstillet en række bronze skulpturer og keramiske forlag som Jorn lavede samtidig med maleriet. Om skulpturerne og maleriet siger Per Kirkeby:

Jorns skulpturer er en tingsliggørelse af penselstrøg. Han tager penselstrøg ud af deres maleriske verden og giver dem en fritstående plasticitet i den ”virkelige” verden.”

Jorn giver derved et indblik i sin metode og flytter penselstrøget ud af sit billede og former det til en tredimensionalitet og dette enkelte penselstrøg rejser således ud ud og ind af billedet. Da skulpturerne netop skal vise en del af Jorns metode er det en skam at museet har valgt at placere alle skulpturerne på samme plateau, for det betyder at man ikke kan se dem ordentligt fra alle vinkler.

Udstillingen har mange af Jorns hovedværker med, og det er altid en fornøjelse at få mulighed for at se sådanne værker samlet. Der er enkelte skønhedspletter på en ellers fantastisk udstilling. Jeg vil stille mig kritisk overfor ophængningen, jeg synes ikke altid der er en klar sammenhæng mellem hovedværket og de mindre billeder, der hænger sammen med. Desuden er det underligt at nogle billeder er indrammet i store tunge guldrammer mens andre, heriblandt Scultura Figurata, blot har en tynd træliste – ingen af delene er optimalt. Det er imidlertid småting, og når man forlader udstillingen er man ikke i tvivl om at selvom Asger Jorn var fra Danmark havde han international klasse, hvilket understøttes af at han allerede året efter sin død i 1973 er repræsenteret på 31 museer verden over.

  
Herover til venstre: Asger Jorn: A Soul for Sale, 1958-59,
200 x 250 cm. Tilhører Solomon R. Guggenheim Museum, N.Y. © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk.
Foto Ole Hein Pedersen

Herover til højre: Asger Jorn: Døddrukne danskere, 1960, 130 x 200 cm. Tilhører Louisiana Museum of Modern Art, Danmark. Foto Ole Hein Pedersen


Asger Jorn: Im Anfang war das Bild (I begyndelsen var billedet), 1965, 200 x 300 cm. Dyreste danske maleri. Solgt 14. maj 2002 hos Christie's i New York for 14,5 mio. kr. Tidligere tilhørt Lars Ulrich, kendt fra den internationalt berømte heavy rock-gruppe Metallica. Tilhører Statens Museum for Kunst.
Foto SMK © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk 





Asger Jorn, Scultura Figurata, 1972, 250 x 200 cm. Tilhører Fænø Gods. Foto Ole Hein Pedersen © Donation Jorn, Silkeborg/ billedkunst.dk

I serien ARoS CLASSIC præsenterer ARoS:
JORN INTERNATIONAL 22.01 – 22.05 2011

Kunstneren Asger Jorn hyldes i den unikke udstilling JORN INTERNATIONAL, der er den første store præsentation i Danmark af kunstnerens internationale værker

Museets hjemmeside