Jordforbindelser
på Hirschsprungske


Udstillingen åbnede fredag den 1. februar kl. 17 for særligt indbudte. Lidt før kl. 17 så der sådan ud, alle siddepladser optaget. Men kort efter var udsynet fra pladserne begrænset, da hele gulvet var overfyldt.


Bestyrelsesformand Hanne Salomonsen bød velkommen, mens Gry Hedin, museumsinspektør
 på Faaborg Museum smilende lytter med. Gry Hedin var selv næste taler, herunder.
Det handlede mest om faktuelle ting vedrørende udstillingen.



Gry Hedin har lige afsluttet sin tale og tager smilende imod bifald fra salen.
De tre øvrige talere tv., Jesper Theilgaard, Gertrud Oelsner og Hanne Salomonsen.


Frank Nicolajsen, kunstsamler, kunsthandler og en meget anerkendt kunstekspert, nogle
mener landets førende, lytter intenst.



Hele landets populære meteorolog, Jesper Theilgaard, holdt en underholdende tale, hvor han blandt andet fortalte, at en halvmåne på et Krøyer-maleri ikke eksisterede, fordi det den nat var fuldmåne. Han
havde også indvendinger mod en regnbue af Eckersberg. Sådan ser regnbuer ikke ud, sagde vejreksperten.



Efter Theilgaards tale fik vi to smukke stykker musik fremført af Ditte Aggerholm, fløjte, og
Jonas Egholm, guitar. Det var Carl Nielsens "Sænk kun dit hoved, du blomst" samt naturligvis
"Taagen letter". De kunne godt have givet et par ekstranumre.



Der lyttes til musikken.


Hirschsprungskes direktør, Gertrud Oelsner, sluttede talerrækken med at erklære udstillingen åben.


Efter talerne blev der budt på champagne, gin og tonic, chokolade og druer.


Tidligere og nuværende. Tv. Marianne Saabye, som fra 1986 til 2016 var direktør for museet, får en
 snak med sin efterfølger, Gertrud Oelsner.



Kunsthistorikeren Chris Fischer fik en ordentlig krammer af den smilende kvinde. Men det foto har vi ikke medtaget, Kunstnyt.dk er hverken Se & Hør eller Facebook. Chris Fischer er i øvrigt aktuel med sit nye kæmpeværk "Venetian Drawings" lige udgivet af Statens Museum for Kunst, en bog vi snart omtaler/anmelder. I bogen er medtaget en interessant tegning, som vi vil kommentere. Den handler om en indrømmelse af Chris Fischer.


Peter Kjær var der også.


Og godt humør var der meget af.


Mere interesseret i fotografen end i kunsten. Nå, det var kun et øjeblik.


Peter Hansens berømte Pløjemanden vender fra 1900-02 har siden 1910 hængt på Faaborg Museum.
Malet på plade. 92 x 124 cm.


To smukke gæster. Tv. Joan Mikkelsen, ekspert i blandt andre den forholdsvis ukendte skagensmaler, Ella Heide, som hun har skrevet om, se her. Hun er også "sporhund" for Kunstnyt.dk, finder ofte spændende ting, som redaktøren har overset. Th. er det Lotte Seeger, redaktørens frue, som til tider fotograferer for Kunstnyt.dk.


Frank Nicolajsen bor tæt på Vesterhavet.
Måske spørger han Theilgaard, om han kan love godt vejr derude?


Herover studeres Hammershøis Landskab på Falster, med mølle i baggrunden og stynede træer, 1887. 77 x 96 cm. Privateje. Til højre Ejnar Nielsens Landskab med rugmark fra Gjern, uden år. 67 x 78 cm. Tilh. Randers Kunstmuseum. To karakteristiske værker udstillingsmæssigt.

Udstillingskataloget er på 196 gennemillustrerede sider med artikler af syv forfattere.
Disse er Gry Hedin, museumsinspektør på Faaborg Museum, Gertrud Oelsner, Hirschsprungskes direktør, Thor J. Mednick, lektor i kunsthistorie ved University of Toledo i Ohio, USA, Anette Stavensø Møller, cand.mag. i antropologi fra Aarhus Universitet og museumsinspektør på Det Grønne Museum, Jens Aage Søndergaard, cand.phil. i historie fra Aarhus Universitet og museumsinspektør på Det Grønne Musem, Henrik Kragh Sørensen, professor og leder af Sektionen for Videnskabsteori og Videnskabshistorie ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet samt Laura Søvsø Thomasen, postdoc ved litteraturhistorie på Institut for Kultur og Kommunikation på Aahus Universitet.
Bagsidetekst:
I Jordforbindelser fortæller bogens syv forfattere om landskabets forandring og menneskets påvirkning af naturen fra 1800-tallet frem til i dag. Med udgangspunkt i billedkunst, naturvidenskabelige bøger, kort og måleinstrumenter undersøger forfatterne de historiske rødder, der vokser under nutidens antropocæne landskab. Det er et naturligt afsæt for at forstå det 21. århundredes globale klimakrise.


Tekst og fotos:
Kunstnyt.dk
1. februar 2019