GRØN grønnere ... Christine Swane
Selve åbningen af kunstudstillingen GRØN foregik naturligvis
udenfor i Johannes Larsen Museets forårsgrønne have, hvor
indbudte gæster nød solskinsvejret, mens de troligt lagde ører
til tre taler. De indledende ord om tilblivelsen af
udstillingen med mange privatejede værker af Christine Swane
blev sagt af museets leder, Mette Ladegaard Thøgersen, her til
højre. Dernæst fulgte en introduktion til Christine Swanes kunst
og hendes udvikling som kunstner, hvilket med stor lune blev
fremført af kunsthistoriker, mag. art. Anne Lie Stokbro.
Slutteligt var det Christine Swanes første barnebarn
kultursociologen Christine E. Swane, der i en meget bevæget tale
førte os med ind i familien Swanes privatsfære.
|
|
Busten af Johs. V. Jensen skuer over mod Anne
Lie Stokbro og "tre Swaner", nærmere
betegnet Christine Swanes sigerdatter Aase Swane (siddende) og to af de
tre
børnebørn, Christine E. Swane og Julie A. Swane.
Indgangen til udstillingen.
GRØN, der er den hidtil
største Christine Swane-kunstudstilling, består af malerier,
hvoraf en væsentlig del er fra private ejere, der gladelig har
udlånt deres værk, og Johannes Larsen Museets egen store samling
samt små tegnede skitser og ikke mindst keramiske arbejder, som
hun efter 1926 fik ideen til at skabe og producere.
|
Christine Swane, Uden titel og år. (Udsigt over Falkoner Allé). Olie på
lærred. Privateje.
Boede i
24 år på Frederiksberg
I 1910 giftede Christine Larsen sig med
maleren Sigurd Swane (1879-1973) og de flyttede i 1911 til
Frederiksberg, Falkoner Allé 5. Deres eneste barn, sønnen Lars
Swane, kom til verden i 1913. Parret blev dog separeret ultimo i
1914, men boede fortsat begge på adressen frem til 1920, hvor de
blev skilt. Christine Swane overtog derefter lejligheden med de
karakteristiske grønmalede vægge og boede der helt frem til
1935.
Fra sin lejlighed havde hun udsigt til byens
travle liv og til de store håndmalede reklamegavle, der dukkede
op i bybilledet. Fra cirka 1930 begyndte hun at male flere
motiver fra netop dét Frederiksberg, som omgav hende.
|
Christine Swane: Husgavle på Frederiksberg.
Grøn-i-grøn
Efter de mange taler var det tid for gæsterne til at gå til "det
grønne bord", hvor der meget apropos på langbordet blev serveret
alskens godt til ganen udelukkende i farven GRØN: kyskager,
saft, vindruer, ærter, øl, isterninger, hvidvin, pesto og Ritter
Sport.
|
|
I 2017 blev Christine Swane opført i
Frederiksberg Kommunes ”Plads-
og Vejnavnebank”, hvor hun i lighed med kommunens andre kendte
borgere – især de andre kvindelige kunstnere – står og venter på, at der
kommer en ny plads eller vej, der kan opkaldes efter hende.
Udstillingskatalog
I forbindelsen med udstillingen, som løber
frem til 9. september 2018, er der udgivet et katalog,
GRØN modernisten Christine Swane, på 130 sider, 118 kr.
Besøg museet i Kerteminde.
Tekst og fotos: Joan Mikkelsen
Her fotograferet på en udstilling om Skagenskunst.
Joan Mikkelsen har bl.a. forsket i den forholdsvis ukendte Skagensmaler
Ella Heide.
Endvidere i
den lige så ukendte hanherredmaler
Emma
Kongsbøll.
Kunstnyt.dk
21. maj 2018
|