Jesper Bruun Rasmussens betroede medarbejder gennem 30 år, Birte Stokholm, får en krammer efter hendes tale for chefen.


Jesper Bruun Rasmussens reception 16. oktober 2012
 i anledning af hans
70-års fødselsdag
Der var vingaver nok til en glad aften, også nok til at invitere et par gæster. Til venstre på gavebordet et ægte Købke-arbejde


Så hiver vi! Medarbejdernes gave til chefen var et portræt af Jesper Bruun Rasmussen udført af Mikael Melbye, som her sammen med Birte Stokholm hjælper med at fjerne dugen, som dækkede billedet indtil afsløringen. Birte Stokholm holdt en meget underholdende tale for chefen før afsløringen. Hun fortalte, at hun havde kendt Jesper i 30 år ... på godt og ondt, som hun sagde (hvilket alle morede sig meget over). Så fortalte hun, at det havde været svært at give Jesper en gave. Medarbejderne havde tidligere foræret ham en cykel, men den kørte han aldrig på. De havde også forsøgt med et golfsæt, men det stod bare og samlede støv. Så nu blev det til portrættet. Og det blev der klappet meget over af de fremmødte.


Efter afsløringen takker Jesper Bruun Rasmussen Mikael Melbye for det gode resultat og fortæller om samarbejdet med færdiggørelsen af portrættet.

To smukke, charmerende, venlige og altid imødekommende piger (kvinder). Til venstre Franziska Kampmann, som nu i lang tid har haft overtaget jobbet på podiet efter Suzanne Huwendick, herunder. Til højre Charlotte Hviid, som for mange år siden havde den store fornøjelse at fremskaffe fotografier til årbogen Kunst under hammeren. De seneste år bogen udkom, blev billederne scannet fra selve katalogerne.

Jesper Bruun Rasmussen sammen med Suzanne Huwendick og hendes barnebarn. Suzanne sad i mange år på podiet sammen med Jesper og andre auktionariusser. Hun har været i firmaet i mere end 30 år og lader sig nu pensionere om kort tid. Suzan, som hun hedder blandt de nærmeste, har jeg kendt i alle årene, hun har været hos Bruun Rasmussen. Et absolut rart bekendtskab, som jeg ved, Jesper også har sat stor pris på.

To storsamlere af Paul Fischer, som jeg for en hel del år siden mødte under en auktion i London, i samtale med kunsthandler James Bauerle, nabo til Bruun Rasmussen i Bredgade.


Bettina Fornitz har tidligere været ansat hos Bruun Rasmussen, nu selvstændig med Galerie Eros i Holbergsgade. Hun er i øvrigt gift med Bruun Rasmussens møntekspert, Michael Fornitz. Hans Ruben har været hos Bruun Rasmussen så længe, at nogen påstår, han startede i 1948 sammen med Arne Bruun Rasmussen. Det gjorde han naturligvis ikke, men sådan føles det bare, da man synes, han altid har været der.


Bruun Rasmussen er et familieforetagende. Her datteren Alexa sammen med portrætmaleren Mikael Melbye, der efterhånden har gjort en del portrætter af berømtheder.

Claus Poulsen, husets administrerende direktør, tv., er en meget behagelig herre, altid imødekommende over for spørgsmål. Han er i øvrigt fætter til Jesper.

Herover: Sønnen Frederik, th., lytter opmærksomt til Mads fra Green Square. Th. Jespers kone, Birthe, i midten. Portrættet beskues på afstand.

To af Bruun Rasmussens dygtige vurderingseksperter. Birte Stokholm giver gode råd til allestedsnærværende Kasper Nielsen. Nå, Kasper har nok ikke brug for gode råd. Han er snart mere på tv end statsministeren, og DRs Kunstquiz, som han er fast deltager i, er en populær serie med megen kvalitet.
I sin tale fortalte Birte Stokholm, at Jesper havde Danmarks største samling af slips (nogle siger større end David Lettermanns). Det fik Jesper til at spørge Birte, om hun vidste, hvad motiverne var på slipset, han nu havde på. Det vidste Birte ikke.
Det er Jesper Fårekylling, sagde Jesper. Og vild jubel i salen.

En af de mere morsomme gaver var denne Munch-inpirerede udgave af hans Skrik.
Den kom naboen i Bredgade, James Bauerle med, vedføjet det festlige kort her ved siden.

 
Det var meget vanskeligt at fotografere Melbyes portræt, lyset generede.
Det kan være der på et tidspunkt offentliggøres en bedre gengivelse end denne.
Det gjorde der, herunder.


Foto: Mikael Melbye

Øvrige fotos og Tekst:
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
17. oktober 2012