Den
Hirschsprungske Samling har netop hentet et af dansk
kunsthistories dunkleste billeder frem fra mørket og kaster nu
nyt lys over det magiske maleri. Og jo, der er tale om Vilhelm
Hammershøis “Job”, der første gang blev udstillet på
Forårsudstillingen i 1888 på Charlottenborg.
Job kender vi fra Biblen som den hårdt prøvede mand, der har
mistet alt, men ikke sin tro på Gud. Maleriet er omkring 2 meter
højt – et usædvanligt stort format for Hammershøi. Motivet er en
nøgen mand, der sidder fuldstændig stivnet ret op og ned. Hans
lår er parallelle, den ene arm er tæt på kroppen, mens den anden
er bøjet i en ret vinkel, så hånden rækker ud mod billedets
venstre side. Lyset fra venstre fremhæver personen mod en
ekstrem mørk baggrund. Hammershøi er tilsyneladende inspireret
af Rembrandt. Men så mørkt malede den hollandske kunstner nu
ikke. Faktisk var det heller ikke Hammershøis hensigt at gå så
drastisk til værks. Problemet var, at han havde blandet malingen
op med tjære, der snart gjorde maleriet en hel del mørkere end
oprindeligt tiltænkt.
Maleriets titel er som nævnt “Job”. Men det er langt fra givet,
at Hammershøi havde hentet inspiration fra Biblen. Ifølge
Hammershøis mors optegnelser var der brug for en titel, da
maleriet skulle udstilles. Og “Job” var den mest rammende titel
på billedet af den lidende mand.
Hammershøis særprægede maleri fik en hård medfart fra visse
anmeldere. “Billedet er i Virkeligheden ikke Andet end den pure
tendentiøse Tomhed”, tordnede en anmelder. Men der var også
positive reaktioner: “Det er det eneste vovede Billede på
Udstillingen”.
“Job” havnede siden i glemmebogen, og det var den generelle
opfattelse, at maleriet var gået til grunde. Helt så slemt var
det imidlertid ikke. I 1956 blev værket skænket til Den
Hirschsprungske Samling fra boet efter kunstnerens søster, Anna
Hammershøi. Her befandt billedet sig i mange år i museets
magasiner – yderligere mørknet og med en flænge i lærredet.
Efter en indledende konservering er billedet nu udstillet for
første gang i over hundrede år. Trods konserveringen kan Job kan
kun ses, når der sættes et kraftigt sidelys på maleriet. Men det
bidrager måske blot til den magiske oplevelse! På udstillingen
bliver “Job” præsenteret sammen med to forudgående skitser – et
oliemaleri og en kultegning. Især kultegningen bidrager til at
illustrere kunstnerens intentioner.
Interesserer man sig for Hammershøis kunst, er der ingen vej
udenom: Aflæg udstillingen “Hammershøis dunkle mesterværk” et
besøg. Sidste frist er 12. januar 2020.
Tekst og fotos: Niels Lyksted
|