Portræt NU! 2021
på Frederiksborg slot
Andenpræmien i konkurrencen Portræt NU! 2021 gik til norske Dag Aronson
for maleriet “Andrea, Girl Between Chairs”.
Portrættet handler om perioden mellem barn/ung og ung/voksen.
Pigen er placeret mellem to stole.
Er hun på vej til at “falde mellem to stole”, eller læner hun sig op ad
dem for at få støtte?
Af Niels Lyksted
Det
Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot har siden 2007
afholdt den nordiske portrætkonkurrence Portræt NU! hvert
andet år. Den er en åben invitation til nordiske kunstnere om at
indsende et portræt, de har udført inden for de seneste par år.
Alle kunstneriske medier er velkomne. Malerier, skulpturer,
fotos, videoer, installationer med videre deltager på lige fod.
Det afgørende er, at en kunstner har søgt at skildre et andet
menneske, som vedkommende har stået ansigt til ansigt med. Det
er portrættet som menneskefremstilling, der er i centrum, ikke
en særlig teknik. Fokus rettes mod det essentielle: Hvordan man
kunstnerisk kan give en repræsentation af et menneskes karakter,
person, køn, rolle, livsomstændigheder med videre.
Årets konkurrencebidrag var ikke uventet præget af COVID-19
pandemien, og hvad den gør ved den enkeltes tilværelse. Flere
kunstnere har således portrætterer deres modeller iført
mundbind. Ansigtet spiller en helt afgørende rolle, når vi skal
genkende hinanden og vurdere en andens følelser, intentioner og
sindstilstand, og det er derfor et problem, når vi ikke længere
kan aflæse udtrykket hos dem vi møder.
En anden gruppe af de indsendte corona-relaterede portrætter
skildrer den isolation, som samfundets delvise nedlukning har
været med til at skabe. Andre værker sætter fokus på de
personer, der særligt er blevet ramt af coronaens
samfundsøkonomiske konsekvenser. Det gælder fx en minkavler, der
er ved at aflive sine dyr eller sundhedspersonalet, der udgør
frontkæmperne imod sygdommens frygtede konsekvenser.
Udstillingen domineres dog af mere almenmenneskelige temaer. Og
tak for det! Ellers kunne det være blevet en deprimerende
udstilling at overvære iført mundbind og med coronapas på
mobilen. Mennesker er nu engang så forskellige, og det er derfor
altid spændende at opleve markante personligheder afbildet på en
interessant måde.
De indsendte værker er blevet vurderet af en international jury,
hvis medlemmer alle er specialister, når det gælder
portrætkunst. Til udstillingen er udarbejdet et omfattende
katalog på omkring 350 sider. Samtlige værker er afbildet, og
kunstnerne har bidraget med oplysninger om de indsendte bidrag
samt deres cv.
Serien Portræt NU! er et væsentligt element i
samtidskunsten og bør besøges af af alle med interesse for, hvad
der rører sig i kunsten netop nu. Husk coronapas og mundbind!
|
Tredjeprisen gik til danske Stinne Fuglsbjergs portræt
“Ingemann”.
Det er en pastel af Peter Ingemann, der er bedst kendt i
offentligheden som sanger og guitarist.
Han ernærer sig vist hovedsageligt som revisor.
Ingemann er en stærk personlighed med humor og et glimt i øjet.
Han er her fanget en aften, hvor han øver med nogle af
vennerne.
Monoklen bærer han med sig til alle tider og er hans særlige
kendetegn. |
Ivana Julma, Finland; “Self-portrait with Love and Death”. Akryl
på MDF, 140 x 120 cm. Portrættet er indkodet med den klassiske
europæiske kunst såvel som modernismen, Freuds psykoanalyse og
New Age-filosofien. Alle disse forenes her af ironi og en
moderne følelse af pessimisme. Juryens specialpris.
|
Nanna Drewes Brøndum, Danmark. “Minik Rosing”. Gips på
træsokkel, 45 x 20 x 25 cm. Rosing er professor i geologi ved
Københavns Universitet.
En fantastisk historiefortæller, forfatter og taler.
|
Anna
Kathrina Højgaard, Færøerne. “Sorg uden ramme”. Foto, 90 x 60 cm.
En beskrivelse af den færøske multikunstner Tróndur Patursson
i sorg efter hustruens død.
|
Jesper
Hasseltoft, Danmark. “Meat and Marble”. Fotografi, giclée print. 84,1 x
118,9 cm. En romersk borger fra år 100 er endt på Glyptoteket. Her er
han blevet forenet med en nutidig borger. Der er mere der forener os
mennesker, end der adskiller os.
|
Fra
venstre: Jesper Hasseltoft, “Meat and Marble”.
Niels Lyksted: “Jesper Bruun Rasmussen”. Lone Laue: “Anton”.
Udstillingslokalerne er ikke ideelle med mørke farver på væggene og uden
dagslys.
De udstillede værker er belyst med et kraftigt spot.
Det er ikke heldigt for farveopfattelsen.
Og det giver problemer med reflekser på de værker, der er indrammet med
glas.
|
Niels
Lyksted: “Portræt af Jesper Bruun Rasmussen”. Foto 60 x 60 cm.
Jesper Bruun Rasmussen er her fotograferet foran Anne Harboe
Flensburgs maleri “Hebe” (Gudinden for ungdom i græsk mytologi).
Portrættet handler således ikke blot om Jesper Bruun Rasmussen
som kunsthandler, der sætter særlig pris på den klassiske kunst,
men også om alder: alderdom og ungdom. |
Foto og tekst Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
4. juni 2021
|