Portræt NU! 2021
på Frederiksborg slot


Andenpræmien i konkurrencen Portræt NU! 2021 gik til norske Dag Aronson for maleriet “Andrea, Girl Between Chairs”.
 Portrættet handler om perioden mellem barn/ung og ung/voksen.
 Pigen er placeret mellem to stole.
Er hun på vej til at “falde mellem to stole”, eller læner hun sig op ad dem for at få støtte?

Af Niels Lyksted

 Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot har siden 2007 afholdt den nordiske portrætkonkurrence Portræt NU! hvert andet år. Den er en åben invitation til nordiske kunstnere om at indsende et portræt, de har udført inden for de seneste par år. Alle kunstneriske medier er velkomne. Malerier, skulpturer, fotos, videoer, installationer med videre deltager på lige fod. Det afgørende er, at en kunstner har søgt at skildre et andet menneske, som vedkommende har stået ansigt til ansigt med. Det er portrættet som menneskefremstilling, der er i centrum, ikke en særlig teknik. Fokus rettes mod det essentielle: Hvordan man kunstnerisk kan give en repræsentation af et menneskes karakter, person, køn, rolle, livsomstændigheder med videre.

Årets konkurrencebidrag var ikke uventet præget af COVID-19 pandemien, og hvad den gør ved den enkeltes tilværelse. Flere kunstnere har således portrætterer deres modeller iført mundbind. Ansigtet spiller en helt afgørende rolle, når vi skal genkende hinanden og vurdere en andens følelser, intentioner og sindstilstand, og det er derfor et problem, når vi ikke længere kan aflæse udtrykket hos dem vi møder.

En anden gruppe af de indsendte corona-relaterede portrætter skildrer den isolation, som samfundets delvise nedlukning har været med til at skabe. Andre værker sætter fokus på de personer, der særligt er blevet ramt af coronaens samfundsøkonomiske konsekvenser. Det gælder fx en minkavler, der er ved at aflive sine dyr eller sundhedspersonalet, der udgør frontkæmperne imod sygdommens frygtede konsekvenser.

Udstillingen domineres dog af mere almenmenneskelige temaer. Og tak for det! Ellers kunne det være blevet en deprimerende udstilling at overvære iført mundbind og med coronapas på mobilen. Mennesker er nu engang så forskellige, og det er derfor altid spændende at opleve markante personligheder afbildet på en interessant måde.

De indsendte værker er blevet vurderet af en international jury, hvis medlemmer alle er specialister, når det gælder portrætkunst. Til udstillingen er udarbejdet et omfattende katalog på omkring 350 sider. Samtlige værker er afbildet, og kunstnerne har bidraget med oplysninger om de indsendte bidrag samt deres cv.

Serien Portræt NU! er et væsentligt element i samtidskunsten og bør besøges af af alle med interesse for, hvad der rører sig i kunsten netop nu. Husk coronapas og mundbind!

Tredjeprisen gik til danske Stinne Fuglsbjergs portræt “Ingemann”.
Det er en pastel af Peter Ingemann, der er bedst kendt i offentligheden som sanger og guitarist.
 Han ernærer sig vist hovedsageligt som revisor.
 Ingemann er en stærk personlighed med humor og et glimt i øjet.
 Han er her fanget en aften, hvor han øver med nogle af vennerne.
Monoklen bærer han med sig til alle tider og er hans særlige kendetegn.

Ivana Julma, Finland; “Self-portrait with Love and Death”. Akryl på MDF, 140 x 120 cm. Portrættet er indkodet med den klassiske europæiske kunst såvel som modernismen, Freuds psykoanalyse og New Age-filosofien. Alle disse forenes her af ironi og en moderne følelse af pessimisme. Juryens specialpris.

Nanna Drewes Brøndum, Danmark. “Minik Rosing”. Gips på træsokkel, 45 x 20 x 25 cm. Rosing er professor i geologi ved Københavns Universitet.
En fantastisk historiefortæller, forfatter og taler. 

Anna Kathrina Højgaard, Færøerne. “Sorg uden ramme”. Foto, 90 x 60 cm.
 En beskrivelse af den færøske multikunstner Tróndur Patursson
i sorg efter hustruens død.

Jesper Hasseltoft, Danmark. “Meat and Marble”. Fotografi, giclée print. 84,1 x 118,9 cm. En romersk borger fra år 100 er endt på Glyptoteket. Her er han blevet forenet med en nutidig borger. Der er mere der forener os mennesker, end der adskiller os.

Fra venstre: Jesper Hasseltoft, “Meat and Marble”.
Niels Lyksted: “Jesper Bruun Rasmussen”. Lone Laue: “Anton”.
Udstillingslokalerne er ikke ideelle med mørke farver på væggene og uden dagslys.
 De udstillede værker er belyst med et kraftigt spot.
Det er ikke heldigt for farveopfattelsen.
 Og det giver problemer med reflekser på de værker, der er indrammet med glas.

Niels Lyksted: “Portræt af Jesper Bruun Rasmussen”. Foto 60 x 60 cm. Jesper Bruun Rasmussen er her fotograferet foran Anne Harboe Flensburgs maleri “Hebe” (Gudinden for ungdom i græsk mytologi).  Portrættet handler således ikke blot om Jesper Bruun Rasmussen som kunsthandler, der sætter særlig pris på den klassiske kunst, men også om alder: alderdom og ungdom.

Foto og tekst Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
4. juni 2021