Af Niels Lyksted
Kvindelige kunstnere har som bekendt ofte stået i skyggen af
deres mandlige kolleger, og det har medført, at de er
underrepræsenterede i private og offentlige samlinger. Det skal
der rådes bod på, mener man i Kunstforeningen GL STRAND. For to
år siden satte foreningen velfortjent fokus på tre danske,
surrealistiske kunstnere: Franciska Clausen, Rita Kern-Larsen og
Elsa Thoresen. I denne omgang gælder det fire finske kunstnere:
Helene Schjerfbeck, Elga Sesemann, Sigrid Schauman og Ellen
Thesleff. Alle bidrog til modernismens gennembrud i deres
hjemland. Udstillingen Modern Women viser i alt 53
hovedværker af de fire kunstnerkollegaer. Omdrejningspunktet er
afbildningen af kvinden og de andre motivgrupper, som kvindelige
kunstnere dyrkede i disse år: stilleben, landskaber og
bybilleder. Fælles for de kvindelige, finske kunstnere: De var
langt mere åbne over for nye kunststilarter end deres mandlige
kolleger!
“Maskemaleren” Helene Schjerfbeck
Den mest kendte af de fire kunstnere er Helene Schjerfbeck. Hun
blev i begyndelsen af sin karriere anklaget for at male for
fransk-inspireret og ikke nationalromantisk, som det forventedes
omkring 1900. Schjerfbeck blev derfor ignoreret af Finlands
Kunstforening gennem mange år. Takket være en separatudstilling
i 1917 i Helsingfors med 159 værker blev hun imidlertid for
alvor anerkendt, og i dag er Schjerfbeck en af Finlands mest
populære kunstnere. I år har der endda været præmiere på en
biografisk spillefilm om hende med titlen Helene baseret
på Rakel Liehus roman med samme titel.
Karakteristisk for Schjerfbecks kunstneriske udvikling er en
stadig forenkling. Der bliver færre og færre elementer i hendes
malerier, og antallet af farver reduceres. I den sidste fase
bliver billederne ligefrem monokrome. Ofte får de afbildede
ansigter maskepræg. Der kan være tale om teatermasker, japanske
no-masker og endda en slags dødsmasker. Mange af hendes
portrætter er snarere billeder af typer fx en cirkuspige, en
lærer, en sygeplejerske osv. frem for personlige portrætter.
Selvportrætter findes der mange af. Hun malede/tegnede sig selv
ikke mindre end 36 gange. Det endte med en række sjælfulde
selvportrætter, der afspejler et liv med personlige kriser, og
som klart afspejler hendes legemlige forfald.
Sesemann, Schauman og Thesleff
Elga Sesemann (1922-2007) var allerede i 1940’erne en af
Finlands fremtrædende ekspressionistiske malere kendt for sin
markante farvebrug. Hun arbejdede med palletkniv, ikke pensel.
Hendes ekspressive billeder rummer kamp, melankoli og et skarpt
iagttagende blik. Sesemann malede portrætter, scener fra byens
liv og isolerede figurer. Mange af hendes værker er blevet
fortolket som afspejlninger af krigstidsstemning.
Sigrid Maria Schauman (1877-1979) var primært landskabsmaler. I
begyndelsen af karrieren gjaldt det ofte italienske landskaber,
med farver, der dirrede i varmen. I 20erne, 30erne og 40erne
malede hun typisk barske nordiske landskaber med hårdere
lyseffekter. Træerne er altid vigtige, fordi de forener jordens
og himmelens struktur. I 50erne gav nøgenmaleriet et nyt
udgangspunkt med dets beskrivelse af flimrende lys over bar hud.
Schauman malede også dramatiske selvportrætter. Billeder med
modlys, så hendes egne ansigtstræk udslettes i mørket.
Ellen Thesleff (1869-1954) malede oprindeligt i en naturalistisk
stil, men lod sig siden inspirere af ekspressionismen, hvor
farverne får større og større betydning. Siden slipper hun den
koloristiske stil til fordel for mere afstemte farver i
nyskabende former, hvor motivet afbildes ret frit. I hendes
landskaber opløses naturen i et strømmende, farverigt lys. Ikke
uden grund er kun blevet kaldt malerpoeten.
Kendetegnende for udstillingens fire kunstnere er den store
individualitet, de fik frem i deres værker, ligesom de livet
igennem blev ved med at udforske og forny deres formsprog.
Sammen med Louisianas udstilling Fantastiske kvinder –
Surreelle verdener fra Meret Oppenheim til Frida Kahlo har
vi nu og i de kommende måneder to fremragende udstillinger, der
sætter fokus på oversete kvinder i kunsten. Se dem og bliv
klogere på væsentlige kapitler af kunsthistorien, der ofte er
gået i glemmebogen!
Udstillingen “Modern Women - Helene Schjerfbeck, Elga Sesemann,
Sigrid Schauman og Ellen Thesleff” kan opleves i Kunstforeningen
GL STRAND frem til 3. januar 2021. En tidligere version af
udstillingen har været vist i New York, Stockholm og Tokyo.
Udstillingen i København er sammensat særligt til denne
anledning. Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog
udarbejdet af Ateneum Art Museum i samarbejde med GL STRAND.
Se videoen.
|