Eckersberg på Kunstmuseet

Det må blive et tilløbsstykke

Statens Museum for Kunsts direktør, Mikkel Bogh, byder velkommen til pressemødet med billedhuggeren
Otto Evens' fremragende skulptur fra 1863 af Eckersberg ved sin side, mens der filmes.


Udstillingens arkitekt, Anne Schnettler, interviewes, mens Mikkel Bogh og Kasper Monrad lytter.
Monrad tog efterfølgende over, fortalte om udstillingen, og vandrede med  de mange pressefolk rundt
og forklarede om billederne. 95 malerier og 25 tegninger er med, flere af dem har ikke været udstillet siden 1895, et enkelt aldrig i Danmark, Odysseus flygter fra Polyfems hule, malet i 1812.
Tilhører Princetown University.

Følg så med, Peter Michael!, siger museets overinspektør, Kasper Monrad her, så højt at alle kunne høre det: Årsagen var, at Peter Michael Hornung, Politikens kunstanmelder, var lidt støjende i sin snak med et par af museets damer, herunder. Nå, det hele var skæg og ballade, Kasper og Michael kender hinanden så godt, at det var et spil for galleriet. Herunder den "forstyrrende" Peter Michael Hornung og de to "snakkende" damer, pressekoordinator Karen Omstrup Søndergaard, i midten, og kommunikationschef Lise Korsgaard. Bagerst en af museets mange kustoder. Til højre en kanonfotograf. Maleriet er Eckersbergs portræt af Thorvaldsen, som Eckersberg gentog et par gange, så der er tre i alt. Monrad og Hornung er i øvrigt forfattere til et kæmpeværk om Eckersberg, udsendt på Forlaget Palle Fogtdal i 2005. "C.W. Eckersberg –dansk malerkunsts fader", er titlen.




Eckersbergs måske mest berømte maleri, Udsigt gennem tre buer i Colloseums tredje stokværk.
Her har Eckersberg "pyntet" lidt¨på motivet, idet der er tale om tre udsigter sammensat af Eckersberg.
Snyd? Nej, kunstnerisk frihed. Det er et af de billeder, der har været medvirkende til udstillingens titel:
"Eckersberg – En smuk løgn".


Maleriet herover er fra 1814 og viser et parti ved Cloaca Maxima i Rom. Det solgtes på
Bruun Rasmussens 50-års jubilæumsauktion 6. oktober 1998 for 2,7 mio. kr.
I dag tilhører det
National Gallery of Art i Washington. Foto: SMK.





Eckersberg har malet mange nøgenbilleder, både af mænd og kvinder. Herover er
det imidlertid et barn, 11-årige Betty Charlotte, et maleri som i datiden vakte stor
opstandelse. I katalogbeskrivelsen hedder det imidlertid: " ...der er ingen antydning af
erotik i skildringen". Det kommer nok an på, hvilke øjne der ser. Eckersberg har lige
fået lidt med af pigens venstre brystvorte, så lidt pikanteri har han nok haft i tankerne.


Ikke alle kunne stå forrest.

Blev man træt af at se på kunst, var der altid andet at studere. Fx et par veldrejede pige/dameben.Vi lader dem være anonyme.


Udstillingen er som at gå til eftersyn på auktionerne. En hel del har fået hammerslag herhjemme
og i udlandet. Langebro i måneskin med løbende figurer fra 1836 erhvervede Statens Museum
for Kunst således hos Christie's i London marts 1985 for 409.000 kr. (Se Kunst under hammeren 85).


Det er kun godt et par år siden, at det runde marine øverst, En fart til Charlottenlund, købtes af museet hos Bruun Rasmussen for 1,5 mio. kr. I museets katalog side 185 er afbildet Eckersbergs Udsigt gennem en dør med løbende figurer. Det er imidlertid ikke udstillet, idet det ligger i en bankboks med udførselsforbud. Det fik det i 1998, da Bruun Rasmussen solgte det for 1.180.000 kr. Det har foreløbig kun nået at blive solgt to gange, på Eckersbergs dødsboauktion og så i 1998. At det ligger i bankboks fortælles ikke i kataloget. Det gør et af Carl Bloch og et af Marstrand også. Og de får næppe lov til at komme ud af landet. En replik af Udsigt gennem en dør med løbende figurer dukkede på et tidspunkt op i Kunsthallen. Det viste sig imidlertid, at det ikke var en replik af Eckersberg, men en kopi. Imidlertid godt eftergjort. Det blev trukket ud af auktionen. Eckersberg og C.F. Sørensen betragtes som vores bedste marinemalere.

To charmerende kvinder. Til højre museets pressekoordinator, Karen Omstrup Søndergaard, som har overtaget jobbet efter Jakob Fibiger, som i dag er "pressechef" på Glyptoteket. Til venstre Lisbeth Bonde, som undertegnede har haft den store glæde at arbejde sammen med på Kunstavisen for en del år siden. Lisbeth afleverede engang imellem sine tekster på Betty Nansens Allé. Altid glad og smilende. Det var hun imidlertid ikke, da hun kom forbi en af de første dage i juli 2000 og fortalte, at hendes mand, maleren Preben Fjederholt lige var død, kun 44 år gammel. Nu er hun i gang med en bog om ham, nævnte hun. Lisbeth Bonde har skrevet flere bøger, og skriver til daglig i Kristeligt Dagblad, tidligere i Weekendavisen.


Joan Mikkelsen studerer Thorvaldsen. Joan har som den første forsket i maleren Ella Heide, som var en
forholdsvis ukendt skagensmaler. Læs her. Joan er også en meget benyttet statist, har medvirket i flere
af de kendte tv-serier. For et par dage siden var hun inviteret med til et bryllup i dansk tv. Hun er tillige kendt
for at have afsløret, at et maleri solgt hos Christie's for ca. 120.000 kr. og efterfølgende forsøgt hos Sotheby's
til 133.000 kr., ikke var malet af Anna Ancher, men af en helt anden maler. Se her hvem.


Et yndigt par. Bente Scavenius og Peter Michael Hornung har stillet sig op til fotografering
I et stort spejl overfor dem, ser de det samme, som ses her. Det var et meget populært sted.


Torben Weirup har en fortid på "Kunstavisen" og Palle Fogtdals årbog "Dansk kunst".
I mange år har han skrevet om alt muligt i Berlingske, mest kunst. Og det har han gjort og gør
fortsat fortræffeligt. Her en snak på udstillingen, mens en fotograf kigger egne billeder.
Der er udgivet en smuk bog, som Weirup står med, om udstillingen.
238 sider, stort format. Indb. 249 kr. Medlemmer får 10%.

Udstillingen er åben 8. oktober 2015 - 14. januar 2016.
Efterfølgende kan den ses i Hamborg og Paris.
Læs om udstillingen på Kunstmuseets hjemmeside.

Tekster og fotos:
Kunstnyt.dk
7. oktober 2015