I
det følgende er redegjort for tidligere ejere (proveniens) af Derains
maleri
1910’erne.
Galerie Paul Guillaume, Paris. Værket er på bagsiden stemplet
»Rue St. Honoré«, hvor Guillaumes galleri havde adresse 1916-20
(Kilde: Statens Museum for Kunst)
Med lidt god vilje kan man godt skimte, at der i øverste linje på
stemplet til venstre står Galerie Paul Guillaume.
Men ellers er begge stempler meget utydelige. Med fede typer er skrevet VENDU,
hvilket betyder solgt. Maleriet og dermed også bagsiden er fotograferet
på Statens Museum for Kunst omkring 1990, hvor museet havde det til
undersøgelse fra fru Meyer.
.
Sådan ser hele bagsiden ud. Hvad der står på sedlen nederst, kan ikke
læses. Den
er brudt på et tidspunkt for at tage billedet ude af rammen og undersøge
det nærmere.
Det er tydeligt nok, at der på blændrammen står ANDRÉ DERAIN med
blokbogstaver.
Selv om kunstverdenen er fuld af forkerte oplysninger på maleriers
bagsider, med falske
stempler og andre påtegnelser, så virker det ægte her.
1917/18.
Christian Tetzen-Lunds samling (Kilde: Statens Museum for Kunst)
Storsamleren, grosserer Chr. Tetzen-Lund (1852-1936) ejede på et
tidspunkt mere end 20 arbejder af Derain, malerier, akvareller,
tegninger og skulpturer. Ifølge Lennart Gottliebs store artikel i
»Kunst og Museum« fra 1984 om grossereren, har tre af malerierne titel
af paysage (landskab), men der mangler størrelser og og anden præcis
beskrivelse af billederne. Hvor man har viden om, at 36 mio.
kroners-billedet har tilhørt Tetzen-Lund fremgår så vidt undertegnede
ved, ingen steder, hvorfor det heller ikke kan vides, hvornår Jacobæus
erhverver det. Men sandsynligheden er stor for, at det har tilhørt
Tetzen-Lund på grund af hans mange indkøb af Derain-arbejder.
1925. 18. og 19. maj afholdes i Den Frie Udstilling
auktion over Tetzen-Lunds samlinger af franske og skandinaviske
billeder, i alt 159 numre, heriblandt 17 arbejder af Derain, to med
titlen »Paysage«. Men her er størrelserne angivet, hvorfor det kan
udelukkes, at det aktuelle Derain solgt for 36 mio. kr. er blandt. Kun
seks af dem solgtes. På samme auktion var bl.a. Matisses berømte
»Portræt af Madame Matisse«, et af malerens absolut bedste, som ikke
solgtes (trukket tilbage ved 9.000 kr.), men heldigvis senere, på
Tetzen-Lunds auktion i 1934, erhvervet af Statens Museum for Kunst for
30.000 kr.
Slutningen
af 1920’erne. Aage Jacobæus samling (Kilde: Statens Museum
for Kunst)
Hvor man har viden om, at 36 mio. kroners-billedet har tilhørt
Tetzen-Lund fremgår så vidt undertegnede ved ingen steder, hvorfor det
af den grund heller ikke kan vides, hvornår Jacobæus erhverver det.
Men sandsynligheden er stor for at det har tilhørt Tetzen-Lund pga.
hans mange billeder af Derain, som ikke så mange interesserede sig
for.
1928.
Olaf Rude portrætterer Aage Jacobæus i hans hjem på Bornholm. På
væggen til højre det omstridte Derain-maleri. I midten Picassos »Le
Violon« fra 1916, solgt på Jacobæus' auktion i 1934 for 2.025 kr.
1931. Herover. Udstillet på vandreudstillingen »Fransk Genombrottskonst från
1900-talet«, Stockholm, Oslo, Göteborg og København
(Den Frie Udstilling). Den danske kommissær på udstillingen var Leo
Swane. I kataloget er gengivet tre arbejder af Derain, men ikke det
omstridte »Landskab. »Paysage« (1910)«. Hvor årstallet 1910 kommer
fra vides ikke, men muligvis fra Tetzen-Lunds optegnelser om året for
flere af hans Derain-indkøb. I 1910 malede Derain ikke på den måde,
og Sotheby's har da også i 2006 skrevet 1906, hvilket nok er et gæt ud
fra Derains malestil omkring dette år. I kataloget er udelukkende
nævnt de nuværende ejere. Flere kunstnere havde leveret til
udstillingen, blandt andre Henri Matisse. I alt var der udstillet tæt
på 500 arbejder, en imponerende udstilling med værker af Bonnard,
Braque, Derain, de la Fresnaye, Léger, Matisse, Picasso og Utrillo.
1934.
Aage Jacobæus og Elin Jacobæus' auktion (herover). V. Winkel & Magnussens Kunstauktioner
nr. 152, 22. februar, lotnr. 5. »Landskab. 1910. 54x65«. Købt for 400
kr. i hammerslag til James Meyer af svogeren, maleren Jais Nielsen, som købte kunst for ham.
Bemærk, at der ikke er proveniens til Tetzen-Lund. Som det ses skrevet
med blyant har antikvitetshandler Becker, Naboløs i København, også
kaldet Revolver Jack, købt to af Derains malerier.
1950
James Meyer dør. Sønnen Gunnar Meyer arver værket (Kilde: Statens
Museum for Kunst)
1965
Gunnar Meyer dør. Hustru Grethe Meyer arver værket.
(Kilde: Statens Museum for Kunst)
Indtil
2004 Ejet af Grethe Meyer (Kilde: Statens Museum for Kunst).
2004
Solgt af Grethe Meyer til tiltalte auktionsdirektør for 180.000 kr.
plus auktionssalær 20.000 kr., i alt 200.000 kr.
2004 Solgt af auktionsdirektøren til dennes medtiltalte
samlever for 200.000 kr.
2004 Solgt af samleveren til Galerie Charles Bailly,
Paris, og Stoppenbach & Delestre, London, for 5 mio. kr.
2006
Solgt hos Sotheby’s i New York 3. maj til ukendt køber for et
hammerslag på 6.1 mio. dollars, med daværende kurs 36 mio. kr. Med
auktionssalær 40,5 mio. kr.
I Sotheby's katalog fra 2006 er der meget lidt proveniens. Her nævnes
Paul Guillaume som den første ejer omkring 1916. Næste ejer er maleren
Oluf Rude, men der findes ingen optegnelser om, at Rude har ejet
maleriet. Anklager i sagen, Janne Mortensen afviser blankt, at Rude på
noget tidspunkt har ejet det. Men ifølge Sotheby's »anonyme«
proveniens skulle fru Meyer have købt det af Rude, hvilket vi ved er
helt forkert. Navnene på de sidste to ejere, som vi ved er fru Meyer og
auktionsdirektørens samlever, er ikke nævnt ved navn, kun som Private Collection
og Acquired from the above by the present owner, altså købt af
auktionsdirektørens samlever af en tidligere ejer. Når den franske og
engelske køber afhøres, kan de måske fortælle, hvem der har fortalt
dem, at Rude har ejet maleriet, og hvorfor fx Tetzen-Lund ikke er
nævnt.
Fra Sotheby's katalogtekst:
»This
work will be included in the second supplement to the Catalogue raisonné
being prepared by Michel Kellermann.
PROVENANCE
Paul Guillaume, Paris (by 1916)
Olaf Rude, Denmark (by the early 1930s)
Private Collection (by descent from the above)
Acquired from the above by the present owner«
»It is believed that the artist's wife, Alice, probably sold this
painting while her husband was serving in World War I, which is why the
work is not signed by the artist. The first owner of record of this
picture was Paul Guillaume, who was one of the leading dealers working
in Paris in the 1920s. The work was later acquired by the famous Danish
artist, Olaf Rude (1886–1957)«.
Teksten herover er formentlig forfattet af den kendte og meget benyttede
kurator, Camille Rodskjaer. Det er i hvert fald Rodskjaer, der har
forfattet teksten i Stoppenbach & Delestres udstilling i London i
2005, »French 19th and 20th Century Paintings and Works on Paper«,
hvor Derain-maleriet var udstillet.
Først et års tid efter at Galerie Bailly og Stopenbach & Delestre
købte maleriet af auktionsdirektørens samlever forelå en håndskrevet
ægthedserklæring fra Michel Kellermann, i 2005. Denne erklæring er
blandt sagens dokumenter kommende fra de to gallerier. Kellermann døde i
2006.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
26. marts 2009
|