Et kup?
Nej, en skandaløs bogudgivelse
21. april 2017
lå bogen "Et kup" hos boghandlerne. Herover er det på
Rådhuspladsen hos Politiken. 10 eksemplarer havde Boghallen
bestilt.
Bogens underrubrik hedder "En sand
beretning om kunstsvindel i Danmark" og handler om maleriet
Paysage à la LÉstaque, formentlig malet af den franske kunstner
André Derain.
Den lille bog på 77 sider er skrevet
af den forhenværende advokat Niels Gangsted-Rasmussen, far til
Christian Gangsted-Rasmussen, administrator for boet efter
Grethe Meyer, ejer af omtalte maleri.
Hvorfor denne bog sendes på markedet
nu, kan man godt undre sig over. Den bringer intet nyt i sagen
bortset fra lidt usandheder og for sagen væsentlige undladelser.
Den er 100 procent uaktuel, og ligner en bog udelukkende sendt
på markedet for at gentage den urimlige anklage mod de to
uskyldigt dømte, Jannie From og Svend Erik Olsen.
Og hvorfor er de to så uskyldigt dømt?
Det er de, fordi 17 retsmøder ikke
beviste deres skyld. Ingen vidneudsagn, ikke et eneste, gav
anledning til at dømme dem. I dommen findes ikke et eneste bevis
for deres skyld. Det, som i dommen kaldes en begrundelse, er så
langt fra virkeligheden, som den kan være, en "begrundelse", som
hæderlige mennesker kun kan ryste på hovedet af.
Hvorfor udsende denne bog mere end 10
år efter dommen, når der i 2011 udkom bogen "Retsagen om et
formodet maleri af André Derain", som gengiver samtlige
vidneudsagn, og som klart dokumenterer, at dommen er forkert, et
ondskabsfuldt justitsmord.
Hvorfor skriver Berlingske Tidende nu
to fulde sider om bogen, når de ikke skrev om den fra 2011, som
de modtog et presseeksemplar af?
Niels Gangsted-Rasmussen har ikke
forstået sagen, ejheller sat sig grundigt ind i den. At der er
ikke er tale om bedrageri, kan bevises på få linjer:
Da Svend Erik Olsen køber maleriet, er
det flere gange erklæret falsk af den eneste ekspert branchen
accepterer som Derain-ekspert, Michel Kellermann. Det ved
sælgeren, Ruth Meyer. Det ved Svend Erik Olsen, det ved de
senere købere, det ved alle. Det er en uangribelig kendsgerning.
Så angribes Svend Erik Olsen for at
have lovet at undersøge maleriet, men kun gjort det ved at
henvise til Kellermann.
Her vil jeg citere fra min egen
Derain-bog:
Svend Erik Olsen har ikke kunnet
foretage andre undersøgelser end de allerede foretagne. Da han
lover Grethe Meyer at udersøge det i Paris, har han uden tvivl
haft en formodning om, at det kunne lade sig gøre. Det var jo
også i hans egen interesse. Men han opdager snart, ved hjælp af
den senere køber, Charles Bailly, at der ikke kan foretages
yderligere, når det flere gange er afvist af Kellermann. Svend
Erik Olsen kunne have rendt i Paris, ja i hele verden, til
samtlige kunsthandlere og forevist dem billedet. Og selv om han
kunne finde nogen, der ville erklære det ægte, kunne det ikke
bruges til noget som helst. Kun én person, Michel Kellermann
lyttede man til; han var internationalt erklæret overdommer i
Derain-afgørelser. Sagde han nej, så var det falsk. Og det havde
han gjort flere gange. At det forholder sig således, er gentaget
og gentaget ved retsmøderne. Uden Kellermanns senere
ægthedserklæring havde Sotheby's afvist det, det ved vi. Og vi
ved også, at køberne på auktionen den 3. maj, New
Yorker-milliardærparret Julian og Josie Robertsson, ikke havde
købt det uden ægthedserklæringen.
Mener nogen i fuldt alvor, at
Svend Erik Olsen skulle have betalt fru Meyer 36 mio. kr. for et
maleri, Kellermann på købstidspunktet havde erklæret falsk flere
gange? Og som Kellermann først skriftligt erklærede ægte 7
måneder efter, Jannie From havde solgt det i Paris? Hvem mener
det? Ræk venligst hånden i vejret og begrund!
Det var den ene "begrundelse" for
parrets bedrageri.
Den anden er lige så skør.
Den handler om, at Svend Erik
Olsen havde fortalt fru Meyer, at han havde en amerikansk kunde,
som ville betale 200.000, den mindstepris fru Meyer ville sælge
for. Nu ved alle i branchen, at auktionsfolk aldrig oplyser om
køber og sælger. Og kunne fru Meyer ikke være ligeglad med, hvem
der købte hendes billede, bare hun fik prisen? At Svend Erik
Olsens køber ikke var amerikaner, gør ham ikke til bedrager. I
den forbindelse kan han lyve lige så tosset, han vil. Afsindigt
sludder!
Og den kendsgerning, at Jannie From
havde overhørt telefonsamtalen, hvor fru Meyers søn på moderens
vegne accepterer prisen på 200.000, gør ikke Jannie From til
bedrager. Det er helt grotesk at påstå det. Men det blev hun
dømt for.
Vil du betale 149,95 kr. for
Gangsted-Ramussens bog, så gør det. Du kan også læse "Retssagen
om et formodet maleri af André Derain" gratis på nettet. Det er
samme sag. Her får du alle detaljer, alle vidneudsagn
uredigeret. Og naturligvis begge domme, fra byret og landsret,
uredigeret. Det får du ikke i Gangsted-Rasmussens bog. Her får
du fx at vide, at Svend Erik Olsen og Jannie From, før de solgte
i Paris, havde fået at vide, at maleriet var ægte. Men det er
der ikke ført bevis for, hvilket Gangsted-Rasmussen ved, hvis
han har læst retsreferaterne. Men havde de fået det at vide, er det
uden betydning for sagen, da det ene og alene er
købstidspunktet, som er afgørende for, om der foreligger
bedrageri. Og, vi gentager, på det tidspunkt var maleriet
erklæret falsk. Af samme "ekspert", som senere erklærede det
ægte, så hans papsøn kunne tjene 36 mio. kr. sammen med en anden
køber.
Gangsted-Rasmussen kommer ikke ind på afhøringen af sin søn,
Christian Gangsted-Rasmussen, som nægtede at vidne, hvilket han
senere blev tvunget til. Der var også noget med to breve, som
Politiken var i besiddelse af. "Har De udleveret disse breve til
Politiken", spurgte forsvarsadvokat Kornerup Jensen. Det ville
Gangsted-Rasmussen ikke svare på. "Det må være let at svare på.
Det kan besvares med et ja eller nej", sagde Kornerup Jensen.
Men der kom ikke noget svar. Det var to håndskrevne breve fra
Svend Erik Olsen sendt til fru Meyer, hvilket var ulovligt at
udlevere. Men der skete aldrig noget.
Hvem er skurkene i denne sag? Tænk
lidt over det.
Det er i hvert fald ikke de dømte,
Jannie From og Svend Erik Olsen.
Anklager i Østre Landsret var Anne
Birgitte Stürup, også kendt fra sagen om Amagermanden, her
fotograferet med forlægger Niels Nørgaard ved en reception i
anledning af forlagets 150 års jubilæum. Niels Nørgaard er i
øvrigt ophavsmand til historien om det ulovligt
udførteTuxen-maleri, Man
rejser sig fra bordet. Ved
et tilfælde kom min kone, Lotte Seeger og undertegnede, til at
sidde ved samme firepersoners bord som Stürup og hendes mand.
Hvad var mere naturligt end at spørge Stürup, hvad beviserne var
i sagen. "Man giver ikke 200.000 kr. for et falsk maleri", var
hendes eneste kommentar. Hvis hun nu havde lyttet til Bailly,
den ene af køberne i Paris, da han blev afhørt i retten, ville
hun have hørt, at det kunne han godt finde på.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
23. april 2017
|
|