Derain-sagen
Udskrift af dombogen
DOM
afsagt den 30.juni 2009 i sag
SS 3-4817/2008
Anklagemyndigheden mod
XXX (navneforbud)
cpr...
...
og
Svend Erik Olsen
cpr...
Denne sag er behandlet med domsmænd.
I alt 59 sider, her gengivet præmisserne, sidste 4 sider, med
kommentarer
af redaktør Preben Juul Madsen, Kunstnyt.dk:
Rettens begrundelse og afgørelse.
Efter bevisførelsen lægger retten til grund, at
tiltalte Svend Erik Olsen efter
Grethe Meyers henvendelse til Ellekilde Auktionshus var hos Grethe Meyer
i dennes lejlighed på Strandboulevarden i maj 2004 med henblik på
indlevering af indboeffekter til auktion. Retten lægger videre til
grund, at tiltalte
Svend Erik Olsen ved besøget viste interesse for et usigneret maleri af
Derain, som Grethe Meyer ikke på det tidspunkt ønskede at sælge, og
at tiltalte Svend Erik Olsen på baggrund af Grethe Meyers oplysninger
om maleriet
tilbød at undersøge maleriet.
Retten lægger videre til grund, at Grethe Meyer
herefter indleverede maleriet til Ellekilde Auktionshus med henblik på
- som det fremgår af indleveringskvittering af 9. maj 2004 - at
maleriet skulle undersøges i Paris. Ved
indleveringen anslog tiltalte Svend Erik Olsen værdien af "Maleri
af Andre
Derain" til 400-600.000 kr.
(Kunstnyt.dk: Det blev også undersøgt i
Paris, af galleriejer Bailly)
Grethe Meyer videregav i forbindelse med
indleveringen maleriets historie til tiltalte Svend Erik Olsen. Retten lægger
til grund, at tiltalte Svend Erik
Olsen fik oplyst, at maleriet i 1990 havde været hos Kunsthallen, som
havde afvist maleriet efter, at Jens Thygesen havde været i forbindelse
med Michel
Kellermann, der ikke ville optage billedet i fortegnelsen over Derains værker,
samt at maleriet havde været undersøgt af Statens Museum for Kunst i
1991 og 1992 uden resultatet.
Retten lægger endvidere til grund, at Grethe Meyer
og dennes familie trods
de foretagne undersøgelser, herunder Kellermanns afvisning af at optage
maleriet, ikke var i tvivl om maleriets ægthed. Efter vidnet Rikke
Warmings forklaring om Grethe Meyers samtale med tiltalte Svend Erik
Olsen sammenholdt med tiltalte Svend Erik Olsens værdiansættelse af
maleriet ved
indleveringen finder retten det ubetænkeligt at lægge til grund, at
det også
var tiltalte Svend Erik Olsens opfattelse, at det var et maleri af
Derain, og at det var baggrunden for hans tilbud om yderligere undersøgelse
af maleriet i
Paris.
(Kunstnyt.dk: At Grethe Meyer ikke var i
tvivl om maleriets ægthed er sagen uvedkommende. Retten kan ikke
ophøje Grethe Meyer til kunstekspert. Da hun sælger maleriet har den
eneste Derain-ekspert, Michel Kellermann, afvist det som værende ægte
flere gange. Rikke Warmings forklaring er også uden betydning for
sagen. Hun kommer først ind i billedet efter det er solgt).
På baggrund af tiltalte Svend Erik Olsens
forklaring lægger retten til grund,
at tiltaltes undersøgelse af maleriet alene bestod i opslag i kataloger
og søgning på Art Prices index. Retten lægger videre til grund, at
maleriet i forbindelse med et eftersyn i juni 2004 var udstillet i
Ellekilde Auktionshus, og at flere interesserede, herunder de senere købere,
tiltaltes samlever XXX og galleriejer Charles Bailly, så på maleriet
og fik oplysning om, at det var et afvist maleri med en minimumspris på
200.000 kr.
(Kunstnyt.dk: Maleriet kunne udelukkende
undersøges gennem Michel Kellermanns ekspertise, og han havde flere
gange inden salget erklæret det for værende ikke-ægte)
Efter tiltalte XXXs forklaring lægger retten til
grund, at hun ved eftersynet fik oplyst, at maleriet var i auktionshuset
med henblik på formidling af salg,
og at hun ved eftersynet tilbød at købe maleriet for den oplyste
minimumspris på 200.000 kr., som hun uden videre accepterede.
Retten lægger til grund efter vidnet Torsten Krause Meyers forklaring,
der
bestyrkes ved vidnet Rikke Warmings forklaring, at Grethe Meyer først i
august 2004 blev kontaktet telefonisk af tiltalte Svend Erik Olsen vedrørende
undersøgelsen af maleriet. Tiltalte Svend Erik Olsen oplyste, at han nu
havde fået undersøgt maleriet, og at det ikke var en ægte Derain, men
muligvis et elevværk. Denne oplysning førte til, at Grethe Meyer nu
opgav maleriet som ægte.
(Kunstnyt.dk: Efter at have set maleriet hos
Ellekilde i København, fotograferet det, og hjemme i Paris gennemgået
Michel Kellermanns 3-bindsværk om Derain, hvor billedet ikke fandtes,
var det for Bailly umuligt at foretage sig andre undersøgelser. Kun
Kellermann kunne afgøre ægtheden).
Retten lægger videre til grund, at tiltalte Svend
Erik Olsen i en telefonsamtale med Grethe Meyer og Torsten Krause Meyer
kort efter oplyste, at han havde en køber, der ville give det halve af
maleriets værdi 200.000 kr., og at
tiltalte hverken ved denne samtale eller ved senere henvendelser herom
gav
oplysning om, at køberen var hans samlever medtiltalte XXX, men derimod
oplyste, at køberen var en amerikaner.
(Kunstnyt.dk: Det er 100 procent uden
betydning for sagen, hvem Svend Erik Olsen sælger maleriet til. Ingen
auktionshuse nogen steder i verden, inklusive Sotheby's og Christie's,
oplyser køberes eller sælgeres navne. Det konstateredes også klart og
tydeligt i nærværende sag, hvor Sotheby's har nægtet at oplyse navnet
på køberen af det omtalte maleri på auktionen i New York 3. maj 2006
Efter vidneforklaringerne fra Torsten Krause Meyer
og Karin Annelise Bruus finder retten ikke grundlag for at fastslå, at
Grethe Meyer har modtaget tiltaltes breve af henholdsvis 12. maj og 24.
juni 2004, eller at hun før telefonsamtalerne i august 2004 med
tiltalte Svend Erik Olsen skulle have været bekendt med indholdet
heraf.
(Kunstnyt.dk: Helt ubegribeligt, at retten
kan fastslå dette. Brevene har været omtalt både i Berlingske Tidende
og Politiken FØR afhøringen af Grethe Meyers børn. De kan
oprindeligt kun komme ét sted fra, nemlig fra Grethe Meyer, som de er
sendt til. Og hun har ikke udleveret dem til pressen. Så er der kun
fire andre muligheder tilbage: Frue Meyers to børn, deres advokat
Gangsted-Rasmussen, politiet og de anklagedes forsvarere. De sidste kan
helt udelukkes. Politiet kan også udelukkes, de sender næppe
sagsmateriale til pressen. Så er der kun de to børn og deres advokat
Gangsted-Rasmussen, som er gift med med den ene af Grethe Meyers børn,
Karin Annelise Bruus. At Gangsted-Rasmussen i retten som vidne fik lov
til ikke at udtale sig, om det var ham, der havde udleveret de to breve,
er helt grotesk. Der er efter undertegnedes mening tale om falsk
forklaring for retten ).
Retten lægger således til grund, at Grethe Meyer
først ved tiltalte Svend
Erik Olsens henvendelse i august 2004 med oplysningerne om den foretagne
undersøgelse samt købstilbudet besluttede at sælge maleriet, og at
hun ønskede salget skulle ske uden auktion og til den tilbudte
minimumspris på 200.000 kr. og gerne mere.
(Kunstnyt.dk: Sagen uvedkommende)
Retten finder det herved bevist, at tiltaltes
urigtige oplysninger om, at den
lovede undersøgelse af maleriet var foretaget samt resultatet heraf,
har været
bestemmende for Grethe Meyers beslutning om salg af maleriet, som hun
indtil da anså for et ægte maleri af Derain med en proveniens, der var
stillet
spørgsmål ved gennem de tidligere foretagne undersøgelser.
(Kunstnyt.dk: Alle undersøgelser forud for
salget fastslog, at maleriet ikke var malet af Derain).
Tiltalte Svend Erik Olsen, der er en erfaren kunsthandler og på det
tidspunkt var direktør for auktionshuset, måtte på baggrund af de
oplysninger, han havde modtaget fra Grethe Meyer om maleriets historie,
og resultatet af
tiltaltes undersøgelser blandt andet søgning i Art Prices index være
klar over, at maleriet havde en betydelig værdi og i hvert fald på de
400. -
600.000 kr., som han i indleveringskvitteringen havde værdiansat
maleriet til. Retten har herved lagt vægt på, at tiltalte ikke fik
undersøgt maleriet i
Paris og ikke rettede henvendelse til Statens Museum for Kunst, der
senest havde undersøgt maleriet, men alene udtalte sig til Grethe Meyer
på baggrund af egne opslag i kataloger.
(Kunstnyt.dk: Intet i maleriets historie
forud for salget har fastslået, at maleriet var ægte. Og det skal
gentages: Bailly undersøgte maleriet i Paris og meddelte Svend Erik
Olsen, at det ikke kunne betragtes som ægte).
Når henses til, at tiltalte i juni måned 2004 ved
eftersynet hos Ellekilde
Auktionshus til interesserede oplyste en pris på maleriet på 200.000
kr., at
det var på et tidspunkt, hvor Grethe Meyer endnu ikke havde fremsat ønske
om salg af maleriet, og hvor tiltalte Svend Erik Olsen ved indleveringen
af
maleriet havde værdiansat det til 400. - 600.000 kr., finder retten det
bevist,
at det har været tiltalte Svend Erik Olsens hensigt at udnytte denne
vildfarelse hos Grethe Meyer om undersøgelsen og værdien af maleriet
med henblik på retsstridigt at skaffe sig en betydelig fortjeneste ved
salg af maleriet.
(Kunstnyt.dk: Den først opgivne pris er
afgivet ud fra en formodning om, at det måske KUNNE være ægte, men
efter Kellermanns gentagne afvisninger, senest over for stedsønnen
Stoppenbach i Paris, var der ingen garanti for, at maleriet var ægte.)
Retten lægger til grund, at vidnet galleriejer
Charles Bailly, der senere sammen med galleriejer Robert Stoppenbach købte maleriet, ved
besigtigelsen af maleriet under eftersynet i juni 2004 hos Ellekilde
Auktionshus viste interesse for maleriet og tilbød tiltalte Svend Erik Olsen nærmere at
undersøge maleriet, og at Charles Bailly meddelte tiltalte Svend Erik
Olsen resultatet af denne undersøgelse, inden de tiltalte Svend Erik
Olsen og XXX kom til Paris med maleriet.
(Kunstnyt.dk: Det må igen gentages: Den
eneste undersøgelse som kunne foretages i Paris havde Bailly foretaget,
nemlig at lede efter det i Kellermanns trebindsværk. Når det ikke stod
der, trods en større vandreudstilling i Norden i 1932, måtte denne
undersøgelse være den eneste mulighed, da Kellermann jo havde afvist
det flere gange).
Retten finder det ubetænkeligt at tilsidesætte
tiltalte XXXs forklaring om
baggrunden for køb af maleriet, når henses til at hun 5 uger efter købet
af
det maleri, som hun havde fået oplyst var uægte, til 200.000 kr., tog
maleriet med til Paris og solgte maleriet til ca. 5 mill. kr. Retten lægger
til grund, at tiltalte XXX som Svend Erik Olsens samlever bistod Svend
Erik Olsen ved hendes personlige firma AV Francaise's køb af maleriet,
og at det i realiteten var tiltalte Svend Erik Olsen, der købte og
videresolgte maleriet til Charles Bailly og Robert Stoppenbach. Dette
bestyrkes af, at tiltalte Svend Erik
Olsen ikke på noget tidspunkt heller ikke over for Rikke Warming fra
Statens Museum for Kunst oplyste, hvem der var køber af maleriet, og
det senere forløb med tiltaltes XXXs oprettelse af det selskab, hvortil
salgssummen på de ca. 5 mill. kr. blev faktureret, og hvor de tiltalte
begge er bestyrelsesmedlemmer samt den i 2005 oprettede
samarbejdskontrakt om de tiltaltes fordeling af fortjenesten, hvorved de
ca. 5 mill. kr. blev fordelt mellem de tiltalte som kommission med 50 %
til hver. Retten finder endvidere, at tiltalte XXX har været klar over
denne sammenhæng, og at hun ved sin
bistand medvirkede til at påføre sælgeren af maleriet et tab.
(Kunstnyt.dk. Det må anses for 100 procent
ligegyldigt for sagen, hvem der købte billedet, og hvem der eventuelt
delte salgsprisen. Igen må det fastslås, at ingen steder i
auktionsverdenen oplyses navnene på købere og sælgere. Det kan ingen
forlange).
En dommer finder det ubetænkeligt efter det foran
anførte at anse tiltalte
skyldig i den rejste tiltale.
(Kunstnyt.dk. Nå!)
To dommere finder det ikke med den for domfældelse fornødne sikkerhed
bevist, at tiltalte XXX har været klar over eller haft grundlag for at
antage den mulighed, at tiltalte Svend Erik Olsen retsstridigt udnyttede
en vildfarelse hos Grethe Meyer. Disse dommere finder, således som
tiltalen er rejst, herefter ikke grundlag for at domfælde tiltalte XXX.
Efter stemmeflertallet vil tiltalte XXX være at
frifinde.
Retten finder det bevist, at tiltalte Svend Erik Olsen er skyldig i
bedrageri
efter straffelovens § 279.
Straffen fastsættes til fængsel i 8 måneder, jf.
straffelovens § 285, stk. 1,jf.
§ 279.
Der er ved strafudmålingen lagt vægt på, at
tiltalte Svend Erik Olsen har
misbrugt den tillid, som Grethe Meyer og hendes familie havde til ham
som
erfaren kunsthandler og direktør i auktionshuset samt til, at
bedrageriet angår et maleri til en betydelig værdi. Den usikkerhed,
der var omkring billedets proveniens på salgstidspunktet i august 2004,
og branchens karakter er
imidlertid særlige momenter, som tillige har haft indflydelse på den
straf,
sagens økonomiske omfang ellers måtte betinge. Som følge heraf har
retten
henført forholdet under straffelovens § 285, stk. 1.
(Kunstnyt.dk: Det er for undertegnede meget
svært at finde beviser for, at Svend Erik Olsen har misbrugt nogens tillid):
Retten har ikke fundet grundlag for at gøre
straffen helt eller delvist betinget.
Thi kendes for ret:
Tiltalte XXX frifindes.
Statskassen skal betale sagens omkostninger for
XXX, herunder 243.200 kr. + moms i salær til den beskikkede forsvarer,
advokat Jakob Lund Poulsen.
Tiltalte Svend Erik Olsen straffes med fængsel i 8
måneder.
Tiltalte skal betale sagens omkostninger, herunder
242.275 kr. + moms i salær til den beskikkede forsvarer, advokat Jan E.
Kornerup Jensen.
Sanne Bager
Udskriftens rigtighed bekræftes.
KØBENHAVNS BYRETS JUSTITSKONTOR, den [datoen
mangler pjm]
(Siderne OCR-skannet af Preben Juul Madsen, Kunstnyt.dk 30. juni 2009)
|
|