Den kendte billedhugger Max
Seidenfaden er stærkt utilfreds med en gasbeholder sat op af
Frederiksberg kommune
Cisternerne i Søndermarken,
det prisbelønnede og
internationalt roste
underjordiske museum, består
af to pyramider over
jorden. De er ikke lavet af
billige samlesæt fra Jem og
Fix, men er to unika
kunstværker udført af
billedhuggeren Max
Seidenfaden, som startede
museet og sammen med et par
hjælpere og sin kone, Conny,
passede og plejede det i
årevis for efterfølgende at
forære det til Frederiksberg
kommune.
Nu er Max
Seidenfaden blevet skuffet
over kommunens måde at
videreføre det på. Han er
først og fremmest meget
utilfreds med gasbeholderen,
som ses herover klinet til
pyramiden. Den misklæder og
ødelægger pyramidens
kunstneriske udtryk og hører
ikke hjemme på mit kunstværk,
siger Max Seidenfaden, som
også er utilfreds med
rengøringen af de to
pyramider. Der er nusset og
snavnet omkring dem, siger
han.
Max Seidenfaden er
endvidere skuffet over, at det
ikke ses nogen steder ved
opslag eller i brochurer, at
det er ham, der er kunstneren.
Og en plade, der oplyste, at
museet havde fået en pris,
oven i købet af Frederiksberg
konnune, var enten fjernet
eller dækket til med plakater.
Max Seidenfaden og Conny
havde i mange år galleriet,
hvor vejen i Valby Langgade
slår en bugt ved Carlsberg.
For et par år solgte de ud af
samlingen ved en stor auktion,
ledet af Peter
Christmas-Møller, som
ses her. Peter har siden
hen overtaget galleriet.
I øjeblikket, frem til 30.
november 2018, udstiller Jeppe
Hein nede i mørket med
installationen In Is The
Only Way Out, som viser
store runde spejle, der
roterer rundt og en
tennisbold, der farer rundt i
salene, så man må dukke sig
for ikke at få den i hovedet.
I 2009 afholdt Max Seidenfaden
en udstilling, som også viste
museets permanente samling.
Så'n en har museet ikke i dag.
Men det gav livet under jorden
mere liv med friske farver.
Se fra udstillingen dengang.
Kunstnyt.dk 19.
juni 2018
|
|