Af Niels Lyksted
“Der står en kvinde bag alt.” Sådan lyder et velkendt mundheld.
Og når det har overlevet gennem generationer, skal der nok være
en vis sandhed bag. Men undertiden er sandheden ilde hørt. Det
gælder i hvert fald historien bag skabelsen af brygger J.C.
Jacobsens villa på Carlsberg.
Ny forskning baseret på hidtil oversete kilder viser, at
Carlsberg ikke blev bygget af én mand, men i tæt samarbejdende
mellem ægteparret J.C. og Laura Jacobsen. Men hvorfor slettede
bryggeren alle spor efter hustruen Laura? Og hvorfor lod
generationer af historikere Laura Jacobsen forsvinde i
historiens tåger?
De spørgsmål forsøger historikeren, professor emerita dr. phil.
Birgitte Possing at besvare i bogen Vilje, viden og værdier -
J.C. Jacobsens villa på Carlsberg, som netop er udsendt af
Strandberg Publishing. Udgivelsen finder sted i anledning af den
hidtil mest gennemgribende restaurering af villaen, væksthuse og
have. Villaen fremstår nu igen som på bryggerparrets tid og med
nye kunstneriske bidrag.
Kontant afregning
Allerede på på side to i bogens indledende kapitel erfarer vi,
at der er tale om en markant anderledes historieskrivning. Man
kan blot læse teksterne under billederne af ægteparret Jacobsen.
Ved hustruen Laura står der, at hun var det viljefaste,
handlingskraftige og bærende midtpunkt i Carlsbergs store
faglige og private netværk. Under fotografiet af Carl hedder
det, at han var målrettet, disciplineret og handlekraftig, men
også ærgerrig, forfængelig, ærekær og uden empati. Der er altså
kontant afregning, når det gælder beskrivelsen af den ellers så
feterede brygger.
De mindre smigrende karakteristika er der absolut belæg for.
J.C. Jacobsen fjernede fx angiveligt de fleste af hustruens
breve fra Carlsbergs arkiv, da de kunne fjerne fokus fra ham
selv. Ny forskning viser nemlig, at bryggeren ikke skabte sit
imponerende livsværk alene. Han skabte det sammen med sin kone,
sin familie, sine venner og samarbejdspartnere samt sin søn.
Indrømmes skal det, at han tilskrev sine venner noget af æren,
men intet til sin hustru.
Trods store anstrengelser, lykkedes det heldigvis ikke J.C.
Jacobsen at slette alle spor om Laura Jacobsen. Der eksisterer
nemlig en del af hendes korrespondence i andre arkiver. Hertil
kommer supplerende kilder. Tilsammen tegner de et alsidigt
portræt af en særdeles foretagsom kvinde.
Edderkoppen i netværket
Birgitte Possing konkluderer, at Laura Jacobsen sad som
edderkoppen i centrum af et betydeligt netværk bestående af
familie og venner. Herfra styrede og bar Laura deres daglige
tilværelse. Hun og netværket udgjorde fundamentet for, at
bryggeren kunne yde udadtil. Laura havde uhyre flittigt og
aktivt udfyldt sin plads i den kønsmæssige arbejdsdeling, der
herskede i slutningen af 1800-tallet. Possing gør også op med de
historikere, der ovenikøbet gav Laura Jacobsen et skudsmål som
mindre intellektuelt udrustet, ja nærmest psykosomatisk. Det er
der intet, der tyder på, at hun var. Tværtimod.
Kunsten
Vilje, viden og værdier
fokuserer desuden indgående på selve J.C. Jacobsens villa på
Carlsberg, haven, æresboligen og arbejdet med den omfattende
restaurering. Da denne anmeldelse specielt er rettet mod læsere
af Kunstnyt.dk vil jeg blot fokusere på villaens
kunstudsmykning.
Her kombineres pompejanske vægmalerier med bronzekopier af
romerske statuer og marmorkopier af klassiske buster. Hertil
kommer værker, der efterligner antikkens stil, og som udtrykker
en stadig og levende relation mellem den klassiske fortid og
samtiden.
Moderne kunst har også fået adgang til villaen. Den finder man i
den nyrenoverede vinterhave. Det drejer sig om Cathrine Raben
Davidsens værk Aurora Consurgens, som udsmykker 16 store
krukker på 75 x 75 og 90 x 90 cm. Krukkerne er designet af
arkitekt Kristine Jensen med henblik på beplantning, mens
Davidsen står for udsmykningen af dem.
Krukkerne er dekoreret med underjordiske rodnet, organismer, der
lever i vand, og væsener, som ellers ikke er synlige for det
menneskelige øje.
Cathrine Raben Davidsens udsmykning skaber på én gang et medspil
og et modspil til den historiske udsmykning, der er det
dannelsesperspektiv, J.C. Jacobsen lagde til grund for sit
virke. Davidsen leverer et diskret korrektiv, der minder om, at
alting begynder der, hvor det gærer i naturen. Jeg er overbevist
om, at krukkerne ville være faldet i J.C. Jacobsens smag.
Vurdering
I bogens hovedkapitel citeres litteraturprofessor Billeskov
Jansen for, at et kultursamfund bør behandle dets største
personligheder to eller tre gange i hvert århundrede,
efterhånden som tidsånden ændrer sig. Det kan man kun give ham
fuld ret i, når man har læst bogen. I dette tilfælde var det
endog yderst tiltrængt. Og Birgitte Possing er det helt rigtige
valg. Der skal nemlig en stærk kvinde til at gå i rette med de
beretninger, som generationer af mandlige historikere har valgt
at fortælle om J.C. Jacobsen.
I utallige værker fremstår bryggeren som et geni og enehersker,
der ene og alene skabte det imponerende forretningsimperium.
Heldigvis afstår Possing klogeligt fra endnu en helgenkåring. På
baggrund af ny og omfattende research får også Laura Jacobsen
sin velfortjente andel af succeshistorien. Og kapitlets
forfatter kan argumentere for sin sag. Hun er velskrivende og et
spændende bekendtskab. En kvinde, der ikke lægger fingrene
imellem, men går lige til biddet. Og tak for det!
Kort sagt: en spændende fortælling, der er fuld af
overraskelser, om den verdenskendte brygger og hans familie.
Hertil kommer et fornemt layout med smukke illustrationer.
Gennemgående fotograf er Anders Sune Berg.
“Vilje, viden og værdier – J.C. Jacobsens villa på Carlsberg”.
Af Birgitte Possing, Peter Thule Kristensen, Christoffer
Thorborg, Birgitte Anderberg, Kristian Hvidtfelt Nielsen og
Kristine Jensen. 268 sider, rigt illustreret. Gennemgående
fotograf: Anders Sune Berg. Foreligger i dansk og engelsk
udgave. Pris: 349,95 kr. Strandberg Publishing.
|