Eftersyn på international
auktion 884 i Bredgade

Eftersynet startede 21. februar 2019 og Kunstnyt.dk kiggede indenfor.
Køb med hjertet!
 

 

Vinterens auktionsrække hos Bruun Rasmussen indledtes torsdag 21. februar med et preview. Traditionen tro bød dette på et foredrag. Denne gang var det auktionshusets vurderings- og salgsdirektør Kasper Nielsen, der talte over temaet “Tendenser på kunstmarkedet”.

Af allerstørste betydning på kunstmarkedet er aktiemarkedet. Under den alvolige finanskrise i 2008/9 mistede Bruun Rasmussen ikke mindre end 40% af sin omsætning. Når krisen kradser går det for alvor op for folk, hvad der er “need to have” eller blot “nice to have”.

I de senere år er det imidlertid gået stærkt frem for Bruun Rasmussen. Omsætningen er stadig stigende. Tidligere var det den ældre kunst, der toppede. Sådan er det ikke længere. I dag konkurrerer moderne kunst og moderne design om førstepladsen. I 2018 tegnede den moderne kunst sig for 21% af omsætningen og moderne design for 19%. Den tidligere så succesfulde ældre kunst måtte nøjes med 15% og en tredieplads. Se "lagkagen" herunder.

Kasper Nielsen forventer stigende priser for ældre kunst i de kommende år. Så hvis man vil investere i kunst, kunne dette område blive særdeles interessant. I hvert fald er det muligt at gøre meget fordelagtige handeler netop nu. Nogen skriftlig garanti for fremtiden ville Kasper Nielsen imidlertid ikke give.

Det allerbedste råd er derfor fortsat: Køb med hjertet!

Tekst og foto: Niels Lyksted.



Frederik Bruun Rasmussen og hans tante, studerer Harald Engmans Hvid Mands ByrdeSocial Satire med omvendt Fortegn, maleri fra 1941. Gengivet i sort/hvid i Josef Petersens "Den Forbudte Maler", 1945. I samme bog var HANDS UP fra 1943 medtaget, herunder. Privateje.
Hvid Mands Byrde er vurderet til 50.000 kr. 51 x 65 cm. Rekorden for et Engman-maleri er 200.000 kr. for Mestersangerne – Sidste akt. Motiv fra Nürnbergprocessen. Malet maj 1946, solgt hos Bruun Rasmussen 7. marts 2017.




Til højre Robert Jacobsens Mask, en jernskulptur fra 1960erne. H. 94 cm. Vurdering 40.000 kr.
Tv. tre af 12 Bjørn Nørgaard-figurer fra 2005 i fajance med forskellige titler. Ca højde 95 cm.
Sælges samlet, vurdering 150.000-200.000 kr.

Fra den halvdyre afdeling. I midten Carl-Henning Pedersens Løvemanden fra 1950. Lærred på masonit. 122 x 102 cm. Vurdering 1,2-1,5 mio. kr. Helt til venstre Anton Rooskens Story Teller fra 1969, lidt lavere vurderet, 75.000-100.000 kr. Ved siden af Egill Jacobsens Mask in Green fra 1971, 100 x 75 cm. Vurdering 200.000-250.000 kr. Egill Jacobsen har engang fortalt, at han brændte alle de færdige malerier, han ikke var tilfreds med. Så dette er altså godkendt. Denne prksis med at bænde dårlige malerier burde adskillige malere efterleve. Til højre for Carl-Henning er det Asger Jorns Imbécilité Sousdéveloppée fra 1961, 80 x 69 cm. vurderet til 1,0-12 mio. kr. Helt til højre Ejler Billes Uden titel fra 1949. 73 x 50 cm. Det forventer huset at få 300.000 kr. for. Møblerne foran er udført af Ib Kofod-Larsen. Foto. Niels Lyksted.



Ingen auktion uden Paul Fischer. Dem er der seks af. Øverst til ventre er det Friske hornfik til salg, uden årstal. 40 x 33 cm, vurdering 60.000-80.000 kr. Nederst til højre Kongens Nytor med Musse, 1911. 58 x 79 cm, vurdering 400.000-500.000 kr. Tidligere solgt i 2004 for 680.000 kr., i 2005 for 600.000 kr. Tidlige salg tilsyneladende ingen god investering. Interørbilledet ved siden af er af Peter Ilsted, vurderet til 50.000.75.000 kr. Øverst til højre Zahrtmanns San Pietro i Pistoja, 1893, 60 x 74 cm. Vurdering 30.000-40.000 kr.

Paul Høms malerier er ikke så eftertragtede som tidligere. Ung pige i interiør, 1949. 116 x 98 cm.
 Vurdering 10.000-15.000 kr. I baggrunden tv. Jens Søndergaards Mennesker ved havet, uden årstal, 134 x 158 cm. Vurdering 75.000-100.000 kr. Ved siden af Sven Havsteens-Mikkelsens Landsby, Færøerne, 88 x 110 cm. Vurdering 30.000-40.000 kr.

Michael Kviums værker er nok den moderne kunstner, der ses mest af på diverse auktioner. Her er det en litografi fra 2018, udsendt i 55 eksemplarer. Vurdering 25.000-30.000 kr.

C.A. Jensen, "Klatte Jensen", som han lidt nedladende omtaltes, er en avores fornemste portrætmalere. Bestillingsarbejdet viser Hans og Bolette Puggaards tre døtre, malet i 1827. I familiens eje indtil nu. 82 x 64 cm. Vurdering 400.000-600.000 kr. Rekorden for et Jensen-maleri er 900.000 kr. for portræt af Birgitte Søbøtker Hohlenberg, solgt november 1986 hos Bruun Rasmussen, dengang på top 10-listen over dyreste danske malerier solgt herhjemme. Se Kunst under hammeren 1987. Samme auktion fik i 2000 520.000 kr. for et andet portræt.
Foto: Niels Lyksted.

Tv. Kredsen omkring Willem van de Velde den Yngre, 17. årh. 96 x 120 cm, vurdering 20.000-30.000 kr.
I midten Holger H. Jerichau: Fiskerbåde i Napolibugten. Uden år. 113 x 72 cm. Vurdering 20.000-30.000 kr.
Th. Edvard Petersens Fælleden. Søndag eftermiddag. 1887. 85 x 125 cm. Vurdering 60.000-80.000 kr.

Sven Dalsgaard. Help. 1998. 81 x 81 cm.  Akryl, metal m.m. Vurdering 15.000 kr.

Der er mode i det nøgne. Det har der nu altid været i kunsten, men med fotografiet er det blevet mere direkte. Pornografien er i dag kun et klik borte på nettet, og TV2 Zulu har lige haft premiere på programmet Date mig nøgen, hvor der zoomes ind på begge køns nøgne kroppe. På Bruun Rasmussens kommende auktion er de tre fotografier herover under hammeren. Bettina Rheims: “MC 6, Janvier 2001, Paris”, triptych from the series “Morceaux choisis”, frit oversat: Slikmutter, 2001. Edition 5/5. Foto: Bruun Rasmussen.



Tv Richard Mortensen: Øvelsesstykker, 1992. 100 x 81 cm. Vurdering 70.000 kr.
Th. Salvador Dalí: Space Venus, fremstillet efter kunstnerens død, ca. 2010, i 350 ex.
H. 63 cm. Vurdering 125.000 kr.


Henri de Toulouise-Lautrec: Udsillingsplakat fra Ambassadeurs med kabaratkunstneren Aristide Bruant. Samme motiv spejlvendt kendes fra udstillingsstedet Eldorado, signeret på kinesisk. Litografi i farver, 1892. 140 x 100 cm. Vurdering 150.000 kr. Kunstindustrimuseet, som det engang hed, i dag Designmuseum Danmark, har en så godt som komplet samling af kunstnerens plakater. Foto: Niels Lyksted.
Se ældre kunst
Se moderne kunst

Kunstnyt.dk
22. februar 2019


I starten af eftersynet tabte den klodsede fotograf kameraet.
Det resulterede i, at memorykortet forrykkede sig, hvorved
20-25 fotografier gik tabt, blev ikke gemt.
Opdagede det desværre for sent.
Surt!