Stor moderne aften i Bredgade
Antal solgte numre: 111. Vurdering af disse: 14.864.000. Hammerslag i alt 19.426.000

Jesper Bruun Rasmussen holder øje med sønnen Frederik, som har en kunde i telefonen. Vi er nået 2 mio. kr.
for Le Corbusier's emaljemaleri. Jesper afventer! Kommer der mere fra Frederik? Det gjorde der.
Foto: Kunstnyt.dk


Vi lægger 50 oven i, siger Frederik og kan samtidig ønske køberen til lykke.
2.050.000 kr. i hammerslag, ny verdensrekord for et emaljemaleri af Corbusier. Foto: Niels Lyksted.


Corbusier's emaljemaleri var sat til salg af Jørn Utzons søn, Jan Utzon. Flere numre handlede det om, et af dem
et andet emaljemaleri, som nåede 1,9 mio. kr. Foto: Niels Lyksted.


Italieneren Piero Manzoni havde i flere år tilknytning til Danmark. Hans Achnome, naturfiber
monteret på stofbeklædt træplade har proveniens til to legendariske københavnske
gallerier, Galerie Köpcke og Galerie Hybler. 1,3 mio. kr. nåede det op på. Her vist frem af Bent.
Foto: Niels Lyksted.


Scharffs Hønsebillede overraskede med et hammerslag på 750.000 kr. Det er 550.000 kr. over
hidtil højeste Scharff-pris. Det var udstillet på Grønningen i 1941. Foto: Niels Lyksted.


Pragtfuld Giersing-maleri. Hammerslag 750.000 kr., 250% over vurderingen.
Senest solgt i Kunsthallen 1989 for 85.000 kr. Foto: Niels Lyksted.


Kurt Trampedachs Portræt fra 1989 er malet på tykt pap indsat i en boksramme.
70.000 kr. mod vurderingens 40.000-50.000 kr. Efter auktionen ønskede et par at se lidt mere på det.
Det kom fra Allan Stones Samling i New York. Foto: Kunstnyt.dk

Den unge dame, der ikke kan holde fingrene fra den ældre herre, kom for at se sin fars maleri, som hun ikke havde set før. Som sin far ønskede hun også at se lidt surrealistisk ud. Margit  Willemoës hedder hun, og er datter af den forbudte maler, Harald Engman. Margit og jeg har kendt hinanden omkring 40 år, så der bliver ikke tale om at melde hende for #metoo. Men hvem kan også stå for en smuk kvindes hånd, selv om det her kun er på skulderen. Engman var en overgang gift med maleren Jack Kampmanns søster, Trine, og hans svigermor var derved Ebba Magnussen, kendt fra familieforetagendet Winkel & Magnussen. Det kan der læses om i "Kunst under hammeren 81". Herren i den stribede fangetrøje er Niels Lyksted, som er leverandør til over 100 videoer på Kunstnyt.dk. Og de fleste fotos fra auktionen. Foto: Eva Helsted, Bruun Rasmussen.


Så skal vi sælge nr. 1238 af Harald Engman. Det er fra auktionshusets kantine, sagde Jesper Bruun Rasmussen.
Det var det nu ikke, men fra Café Nattergalen i København og malet 1939. Vurderet til 75.000 kr., men lidt
skuffende nåede det kun op i 60.000 kr. Herunder nærbillede. Foto: Kunstnyt.dk


Foto: Niels Lyksted.


Det ligner, mente sønnen på podiet om sin far.
Jorn: Composition med figur. 1956. 41 x 33 cm. Hammerslag 200.000 kr. Foto: Niels Lyksted.

Weie over millionen, ny rekord

Nereider og Tritoner malede Edvard Weie som udkast til Poseidon billedet i 1921. 110x 137 cm. Det er omtalt
i et væld af litteratur. Solgt i 1964 efter Agnes Weie, Weis enke, for 7.200 kr. Dyreste på den auktion var
Romantisk fantasi. 1920-21, 152 x 152 cm, som indbragte 27.500 kr. i hammerslag. Det var også i Bredgade.
5. december 2017 skiftede det ejer ved 1,3 mio. kr. til ophængning på Statens Museum for Kunst. Det er rekord for Weie, den gamle lød på 1 mio. kr. for Motiv fra Langelinie. Foto: Niels Lyksted.


Asger Jorn: Uden titel. Maskebillede. 1946. 92 x 68 cm. Hammerslag 680.000 kr. Foto: Kunstnyt.dk.


Der var fyldt helt op i salen. I baggrunden Lundstrøms hvide Opstilling fra 1926. Hammerslag 700.000 kr.
Foto: Niels Lyksted.

Eftersnak
Som det bemærkes, er de fleste fotos taget af Niels Lyksted. Mit eget kamera strejkede gentagne
gange. Da jeg så ville benytte mobiltelefonen kunne jeg ikke finde den. Det er ikke sjovt at blive gammel. :-)
Så måtte den ligge i frakken ude i garderoben, tænkte jeg. Ud og lede. Men nej, der var den ikke.
På vej ud ad døren stod Peter Bonnén og iagttog min færden. "Jeg ringer til den", sagde han. Og om ikke
telefonen ringede. Men selv om vi begge ledte i alle lommerne, var den der ikke. "Det er ikke din frakke", sagde
Peter. Jo, det er, sagde jeg. ""Jeg ringer igen, sagde Peter. Og endnu engang kunne man høre den ringede.
¨Har du den ikke i lommen", foreslog Peter. Flovt! Det havde jeg.
Peter Bonnén kørte i mange år rundt på Galerie Asbæks longjohn (Se Kunst under hammeren 82 s. 29).
Nu var den slidt op, og Peter Bonnén havde selv lige købt en ny. "Den står udenfor", sagde han.
Desværre fik jeg ikke taget et billede af den. Det gør jeg så en anden gang.

Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
6. december 2017

Se på Bredgades hjemmeside alle solgte og ikke solgte numre fra den moderne auktion.