Guldaldermaleren Christen Købke
hører ikke til de mest forfalskede
malere herhjemme. Det skyldes sikkert hans forholdsvis beskedne
produktion, og at denne i store træk er registreret i Emil
Hannover og Mario Krohns værkfortegnelser. Skønt Købke regnes
for vores fornemste repræsenstant for guldaldertiden, så opnåede
han skammeligt nok ikke at blive medlem af Akademiet. Den 19.
oktober 1846 forkastede Akademiets 17 mands store
bedømmelseskomité, med ti stemmer mod syv, Købkes billede fra
Capri.
Det er meget lidt, kunstlitteraturen omtaler dette billede.
Kunsthistorikeren Emil Hannover var den første, i sin store
Købke-bog fra 1893 (altså 47 år efter det er malet), og i 1915
kom Mario Krohns bog, her med maleriet gengivet. Tilsyneladende!
Fra disse bøger vidste man, at det billede, som ansås for at
være receptionsstykket, var i etatsråd Salomonsens samling.
Offentligheden har ikke hørt så meget til maleriet, før
Bruun Rasmussen i januar 1985 fra en af Salomonsens arvinger fik
det under hammeren. Midt under auktionen skete imidlertid det
"dramatiske", at der blev nedlagt fogedforbud mod at det
solgtes, idet en anden person, en mand i 40'erne, gjorde krav på
at have det originale. Stor opstandelse.
(Tilføjelse: Et sted i litteraturen er navnet på denne
person nævnt, men stavet forkert. Og proveniensen går på det
originale, og det var ikke det, han havde. Undertegnede havde i
øvrigt flere samtaler med ham i forbindelse med retssagen, som
jeg overværede).
|
Et stykke tid forud
for auktionen var sket det, at den
pågældende mand havde rettet henvendelse til Statens Museum for
Kunst, til Glyptoteket og til Bruun Rasmussen for at få
bekræftet, at hans billede virkelig var identisk med Købkes
receptionsstykke fra 1846. Hans billede var helt klart det
samme, som gengivet i Krohns bog, og ud fra det havde både
Jesper Bruun Rasmussen og Anne-Birgitte Fonsmark fra Glyptoteket
udfærdiget skriftlige ægthedserklæringer. Statens Museum for
Kunst udstedte ikke noget papir, idet Bente Skovgaard ville
"komme tilbage" med nærmere oplysninger, hvilket sikkert på
grund af travlhed ikke skete. I retten fortalte Bente Skovgaard
senere, at hun havde gjort manden opmærksom på, at der fandtes
et "originalt", og at hans var en kopi.
Efter
at have fået kendskab
til maleriet
fra Salomonsens arving, ændrede Bruun Rasmussen og Fonsmark
opfattelse, idet de nu mente at kunne se en klar forskel på de
to billeder, og at mandens var en kopi. Ingen af billederne er
signeret. Da man fra starten kun havde det gengivet i Krohns bog
at vurdere udfra, kan Jesper Bruun Rasmussen og Anne-Birgitte
Fonsmark ikke bebrejdes.
Dramatikken i sagen øgedes, da politiet pludselig
rejste sigtelse mod manden for forsøg på bedrageri, idet han
ifølge anklageskriftet skulle have fortalt "vidt og bredt",
bl.a. til en interesseret køber, at han havde maleriet direkte
fra Salomonsens arvinger, hvilket ikke var rigtigt.
Anklagemyndigheden krævede manden idømt 8 års fængsel. Sagen
drejede sig udelukkende om dette påståede bedrageriforsøg, ikke
om billedet var Købkes originale receptionsstykke eller ej.
En dør på
billedets tårn
var en
væsentlig detalje i hele sagen. På gengivelsen i Krohns bog ses
døren tydeligt, hvad den også gør på tiltaltes maleri. Derimod
er der ingen dør, kun en antydning af den, på det "originale".
Det virkede forstyrrende, og eksperterne kunne kun give den
forklaring, at Krohn, der anses for noget nær det ufejlbarlige,
må have taget fejl og gengivet det forkerte billede i sin bog.
Anne-Birgitte Fonsmark mente som vidne, at Krohn i skyndingen
havde snuppet det forkerte foto fra fotografisamlingen. Det lød
jo ikke usandsynligt. I hvert fald indtil fotografisamlingens
leder på det tidspunkt, grafikeren Jørgen Rømer, i retten
fortalte, at fotografisamlingen først startede i 1927, altså 12
år efter bogens fremkomst. Og at det i øvrigt var Krohn selv,
der oprettede den.
Tekniske undersøgelser
foretaget af Kunstmuseets
chefrestaurator, Henrik Bjerre, godtgjorde, at begge billeder
var malet på samme tid, men ikke, hvem der havde malet dem.
Lærredet på "det originale" var af samme type, som det Købke
havde benyttet på Kunstmuseets store Capri-maleri, mens
"kopien"s var af en anden type.
Byretten kom frem
til en dom på 8 måneders betinget
fængsel, der på stedet ankedes. I Landsretten blev den tiltalte
pure frifundet af de tre dommere og tre domsmænd. Efter
retsmødet udtalte retsformanden, at "Vi dømmer ikke nogen for
noget, de ikke har gjort".
Desværre handlede sagen ikke
om ægte eller falsk, om receptionsstykke eller ej, hvorfor der
stadig må siges at herske en vis usikkerhed omkring
medlemsstykket indleveret af Købke i 1846. Er det imidlertid et
af de to fra sagen, så er der ikke tvivl. Der er meget mere
Købke i det erklærede ægte, end i det andet, som har
dilettantiske detaljer, bl.a. i bevoksningen øverst tv. i
billedet, der ikke kan være malet af Købke.
Indtil der eventuelt dukker nyt op
omkring sagen, så må man nok anse dét fra Salomonsens arving som
det originale fra 1846. Hvem der så har malet det andet, vides
ikke. Det kan udmærket være en af Købkes elever, eller kolleger,
der har fundet det morsomt at "deltage" i konkurrencen ved at
sidde sammen med Købke og male. De tekniske undersøgelser
fastslog, at billederne er malet nogenlunde samtidig, hvorfor
det mest sandsynlige er, at det er malet samtidig med Købkes,
idet det næppe har kunnet interessere nogen at kopiere det efter
afvisningen.
På den store Købke-udstilling
på Statens Museum for
Kunst 10.2.-5.5.1996, hvor det "originale" var udstillet og
gengivet i kataloget, omtaltes det som "Det i 1846 forkastede
receptionsstykke til Kunstakademiet". Maleriet er stadig i
privateje, men den kvindelige ejer, som er efterkommer af
Salomonsen, har ikke ønsket at stille sig frem med navn.
Det er så sket efterfølgende.
I Kunstmuseets katalog
blev "kopien" omtalt som en gentagelse, altså som et
originalt værk af Købke. Det skulle i afsnittet "På Capri" (side
301-310) i kataloget fremgå af Købke-eksperten Hans Edvard
Nørregård-Nielsen, men oplysningen synes ikke at findes. Billedet
blev i maj 1993 solgt i Kunsthallen for 60.000 kr. som "Købke's
atelier", altså ikke som et originalt Købke-arbejde.
Køberen var det tyske Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum på
Gottorp Slot.
Sagen er det, man i politikredse
betegner "Sagen uopklaret. Henlagt". Men "kopien" er ikke malet
af Købke. Undertegnede havde gennem lang tid haft lejlighed til
at studere de to billeder sammen med kunsthandler Gunnar
Mikkelsen, side om side hos politiet, hvor de befandt sig i en
kælder, og adskillige detaljer og farveholdning på
"kopien" afviger så meget, at de på tæt hold nærmest springer i
øjnene på en. Men blot et par meter fra billederne synes de
fuldstændigt ens.
Ganske få har haft lejlighed
til denne sammenligning, som er nødvendig for at kunne vurdere
de to billeder, og desværre ville ejeren af "kopien" ikke lade
det udstille sammen med det "originale" på udstillingen "Kunst,
forfalskning, kopi" på Aarhus Kunstmuseum i 1989. Det havde ellers
været en fremragende mulighed for at sammenligne de to billeder.
Preben Juul Madsen
© kunstnyt.dk
I store træk teksten fra bogen Kunst & Kunstforfalskning.
Forlaget Palle Fogtdal 1989.
|