Internationale malerier i Bredgade 24. november 2009
Bruun Rasmussen byder på adskillige topnumre


Et af auktionens topnumre er Vilhelm Hammershøis Stue, 1893. 40x37 cm. Vurdering 1 mio. kr.
Første aften bydes er der 111 udvalgte malerier under hammeren, blandt andre gode ting af Anna og Michael Ancher,
Brendekilde, Eckersberg, adskillige af Paul Fischer, Krøyer, Küchler, Holsøe, C.F. Sørensen, Ferdinand Richardt,
Schiøttz-Jensen, Tuxen og Zacho. For blot at nævne nogle. Se kataloget. 
Samtlige fotos: Bruun Rasmussen.


C.W. Eckersberg: En dansk Jagt passerer Stevns, 1844. 48x45 cm. Vurdering 300.000-400.000 kr.


Herover P.S. Krøyers Nøgen Dreng, set fra højre Side i Løb paa Sandet ud mod Vandet, 1892, studie til Badende Drenge, 1892. 61x43 cm. Vurdering 1,2-1,5 mio. kr.
Til højre Michael Anchers Ung kvinde i hvid kjole gående på Skagen Strand, 1914. 72x100 cm. Vurdering 500.000 kr.

Kunstnyt.dk er ikke enig med Bruun Rasmussen

I forbindelse med en retssag i 1969, hvor en mand blev dømt for at sælge en forfalskning, skrev daværende leder af Kobberstiksamlingen, Erik Fischer, i Politiken blandt andet: »Enhver kunsthistoriker ved, at skøn kan være vanskelige at foretage og vanskelige at overbevise andre med. I højt anerkendt og højkompetent kunsthistorisk litteratur møder man ofte den ene specialists skøn stående stejlt og uargumenteret over for den andens, således at man selv må tage stilling ved et nyt skøn mellem de to uforlignelige standpunkter«.
Undertegnede har altid haft, og har stadig, den største respekt for Bruun Rasmussens ekspertice. Huset har altid, siden starten i 1948, formået at skaffe sig eksperter af højeste kvalitet, ingen nævnt ingen glemt.
Det er sjældent, meget sjældent, at undertegnede er uenig med eksperterne fra vores førende internationale auktionshus, men det hænder, som i tilfældet herunder.


Maleriet herover solgte Lauritz.com den 7. august 2009 for 37.000 kr. i hammerslag. Nu er det med hos Bruun Rasmussen vurderet til 125.000-150.000 kr. Undertegnede mener, det afviger så meget fra Paul Fischers vante stil, at det må være malet af en anden. Billedbeskæringen med båden til venstre er atypisk for Paul Fischers måde at opbygge et motiv, og figurerne virker også meget atypiske, ligner slet ikke figurer, man kender fra Paul Fischers produktion. Og signaturens bogstaver har ikke den præcise skarphed og forløb, som kendetegner Paul Fischers signaturer. Den virker meget kluntet og ligner efter undertegnedes mening ikke en ægte Paul Fischer-signatur, men har karakter af en forfalsket.




Herover signaturen på billedet til venstre


Herover signaturen på auktionens katalognr. 66
I kataloget omtaler Bruun Rasmussen Helge Carlsens bog om Paul Fischer, »Billedmageren Paul Fischer« fra 1991 og henviser til siderne 137-139 med omtale af fire årstidsskil- dringer, forår, sommer, efterår og vinter, malerier udført af Paul Fischer. Men ingen omtale af det aktuelle fra søen. De tre afbildede i bogen afviger malemæssigt fra søstykket, det er typiske Paul Fischer-malerier. Det ene er billedet her til venstre Golfspillere på Eremitagen.
Ingen illustrationer i nævnte bog, eller i Steffen Lindvalds »Paul Fischer – københavnernes maler« fra 1984 minder om billedet fra søen, hverken malemåden eller motivmæssigt.


Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
19. november 2009