Internationale malerier
i Bredgade 24. november 2009 |
|
|
|
|
|
Kunstnyt.dk er ikke enig med Bruun Rasmussen |
|
I forbindelse med en retssag i 1969, hvor en mand blev dømt
for at sælge en forfalskning, skrev daværende leder af
Kobberstiksamlingen, Erik Fischer, i Politiken blandt andet: »Enhver
kunsthistoriker ved, at skøn kan være vanskelige at foretage og vanskelige
at overbevise andre med. I højt anerkendt og højkompetent kunsthistorisk
litteratur møder man ofte den ene specialists skøn stående stejlt og
uargumenteret over for den andens, således at man selv må tage stilling
ved et nyt skøn mellem de to uforlignelige standpunkter«. Undertegnede har altid haft, og har stadig, den største respekt for Bruun Rasmussens ekspertice. Huset har altid, siden starten i 1948, formået at skaffe sig eksperter af højeste kvalitet, ingen nævnt ingen glemt. Det er sjældent, meget sjældent, at undertegnede er uenig med eksperterne fra vores førende internationale auktionshus, men det hænder, som i tilfældet herunder. |
|
|
Herover signaturen på billedet til venstre Herover signaturen på auktionens katalognr. 66 |
I kataloget omtaler Bruun Rasmussen Helge Carlsens bog om Paul Fischer,
»Billedmageren Paul Fischer« fra 1991 og henviser til siderne 137-139 med
omtale af fire årstidsskil- dringer, forår, sommer, efterår og vinter,
malerier udført af Paul Fischer. Men ingen omtale af det aktuelle fra søen.
De tre afbildede i bogen afviger malemæssigt fra søstykket, det er typiske
Paul Fischer-malerier. Det ene er billedet her til venstre Golfspillere på
Eremitagen. Ingen illustrationer i nævnte bog, eller i Steffen Lindvalds »Paul Fischer – københavnernes maler« fra 1984 minder om billedet fra søen, hverken malemåden eller motivmæssigt. Preben Juul Madsen Kunstnyt.dk 19. november 2009 |