Og hvad er så næste billede, kigger Jesper Bruun Rasmussen efter. Det var
et mindre maleri af Asger Jorn, som ikke
tidligere havde været registreret og i samme privateje siden
1944, dengang købt direkte hos Jorn. Det var
vurderet til 250.000 kr. og klarede et hammerslag på 260.000 kr.
Forinden havde et par andre af Jorn ikke kunnet
sælges. Også et fjerde af Jorn fandt ingen køber.
Maleriet i baggrunden til højre, her fotogarferet ved eftersynet, er
Richard Mortensens Garsches-Surresnes, fra 1947.
Vurderet til 350.000 kr., men solgt for 360.000 kr.
Blandt auktionens mange gode bud kan nævnes arbejder af:
Oluf Høst, Blåkoldt. Bognemark. Hammerslag: 355.000 kr.
Per Kirkeby, Uden titel, 1908. Hammerslag: 330.000 kr.
Pierre Alechinsky, Flexion, 1988. Hammerslag: 260.000 kr.
Richard Mortensen, 2003, 1958. Hammerslag: 240.000 kr.
Carl-Henning Pedersen, Figurkomposition, 1973. Hammerslag:
210.000 kr.
Egill Jacobsen, Maske i blåt, 1963. Hammerslag: 200.000 kr.
Martin Bigum, Prisme, 2006. Hammerslag: 105.000 kr.
Allan Otte, (En 1: 2,35), 2007. Hammerslag 50.000 kr.
Kurt Schwitters er mest kendt for sine collager, som helt tilbage i 1918
inspirerede Vilhelm Lundstrøm til sine såkaldte
pakkassebilleder, udstillet på Den Frie. Bruun Rasmussen havde fået
fingre i to små atypiske Schwitters, et par landskaber
fra Norge, hvor han på et tidspunkt i 30erne opholdt sig. De var begge
vurderet 30-40.000 kr., men blev budt op i hhv.
85.000 og 150.000 kr. På billedet er budt 150.000 for det 25x35 cm
lille billede, men auktionarius Peter Christmas-Møller
giver sig god tid og afventer et eventuelt højere bud. Det kom imidlertid ikke.
Her slår Jesper Bruun Rasmussen ud efter sin medarbejder gennem mange
år, Søren Jørgensen,
som stadig har forbindingen på fra slag tidligere på aftenen.
Billedet, som holdes oppe, er
Bjerke-Petersens komposition fra 1948, som gik for 42.000 kr. mod
vurderingens 25.000.
Franziska Kampmann har fået noget i næsen. Det ser alvorligt ud. Mens
altid afslappede
Claus Poulsen tager det roligt, så synes Christmas-Møller bagved at
ryste over hele kroppen.
Tirsdag den 9. marts fortsættes med moderne kunst, og 10. marts kl. 18
handler det om
gammel kunst, old master og 19. århundrede.
Kunstnyt.dk
9. marts 2010
|