Her bør både Lauritz.com
og sælgeren politianmeldes

Maleriet herover er bevidst fremstillet med svindel for øje. Men det er et ubehjælpsomt fidusmaleri, som et seriøst auktionshus i løbet af et halvt sekund ville afsløre. Signaturen er forsøgt lavet som Bjulfs originale, men den og hele maleriet er så amatøragtigt udført, at det gør helt ondt og igen viser, at Lauritz-eksperterne i vid udstrækning ikke kan se forskel på en ægte Rembrandt og et avisbillede. Kig med inden fupauktionen annulleres.

 
Copyright på et falskneri. Den er morsom!

Efterlysning: Kender du Bjulf-malerier med figurer
malet på tilsvarende måde, så lad os det vide.
Med venlig hilsen
pjm@kunstnyt.dk

Fiduskunst
I oktober måned 1982 startede samtidig en udstilling - "Kunst eller Fidus?" - Sophienholm i Lyngby og på Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg. Senere blev udstillingen flyttet til et galleri i Moss i Norge. Fiduskunst er en mere moderne og nedladende udtryksform for det, der tidligere gik under betegnelsen trommesalskunst eller glarmesterbilleder. Bjulf blev ganske uberettiget nævnt i denne forbindelse af tvivlsomme smagsdommere. Primus motor bag udstillingen var kunstanmelder på Ekstrabladet, Alex Steen (1929 - 2004), som gennem mere end 15 år skrev artikel efter artikel i Ekstrabladet og Kunstavisen om dette emne. Sammen med ham skrev journalisten Preben Juul Madsen (f.1937), der senere er blevet betegnet som selvbestaltet "fiduskunstekspert ", udstillingskataloget. Angiveligt går samme Preben Juul Madsen i journalistkredse under navnet "journalistikkens fiduskunstner".
Uddrag af en artikel fra KREJL, et lokalhistorisk tidsskrift for Løgstør og Omegn, skrevet af en fhv. kommunaldirektør Claes Jacobsen, der i artiklen roser Antikbrevkassens kunstekspert Lars Krintels kunstforstand. Så er alt vist på plads. Artiklen fra 2005 handler om Bjulf, der som bekendt fødtes i Løgstør. Læs hele artiklen


Kunstnyt.dk
11.november 2015