Forrygende udstilling på Arken med skarptskydende Niki de Saint Phalle 1930-2002 Niki Saint Phalle skyder med skarpt allerede ved indgangen. Arkens direktør, Christian Gether, byder pressen velkommen. Han stod i mørke, så det var nødvendigt at lysne billedet. Så helt godt er det ikke. Det beklages. Damen hedder Pink fødsel (1964) og tilhører Moderna Museet i Stockholm. Der er lidt mere kunst over Phalles "tatoveringer" end over bokseren Kesslers og fodboldspilleren Aggers. Naja Rasmussen viste rundt og fortalte indsigtsfuldt. Vi har mange dygtige kunsthistorikere herhjemme. Marilyn, hedder damen. Monroe var kønnere. Og mere sexet. 1964. Tilhører Niki Charitable Art Foundation. |
Tilhører Collection MAMAC, Nice |
Everyone can join in, alle kan deltage. Her er det dog Niki alene, men ofte blev publikum inviteret til at skyde med mod hendes skulpturer. Der var hængt poser op med maling, og når de blev ramt sprøjtede malingen ud og gav kunstværket et mere eller mindre tilfældigt udtryk. Niki Saint Phalle er citeret for følgende: "I 1961 skød jeg mod: Far, alle mænd, små mænd, høje mænd store mænd, tykke mænd, mænd, min bror, samfundet, kirken, klosterskolen, min familie, min mor, alle mænd. Far, mig selv, mænd. Jeg skød, fordi det var sjovt og føltes godt. Jeg skød for at se malerierne bløde og dø. Jeg skød for at opnå det øjeblik af magi. Ekstase". Kilde: Arkens katalog. |
Nana med bold, hedder skulpturen. Den kunne også hedde Anja Andersen med
bold
Til venstre to tilskuere, og på fotoet i baggrunden
Niki læner sig op ad tilskuerne.
Tilhører KUNSTEN i Aalborg, som i øvrigt lige er nyindviet.
Den er ikke til at stå for. Sorte Rosy eller
Mit hjerte
tilhører Rosy. 1965.
Tilhører Niki Charitable Art Foundation.
Udstillingen var flot sat op. Her en buegang med
spejle, der forvrænger.
I baggrunden kører en film med kunstnerens arbejder
Fotografen fra Kunstnyt.dk fik Niki Saint Phalles
barnebarn, humørfyldte Bloum Cardenas, til at stille op
i en Saint Phalle-stilling foran en af udstillingens skulpturer.
Naja Rasmussen og Bloum Cardenas.
Liggende kvinde set forfra. Forarbede til Hon – en
katedral, som i 1966 udstilledes i Stockholm som en
kæmpeskulptur, man kunne gå ind i. Den blev senere revet ned. Moderna
Museet i Stockholm
Direktør Christian Gethers nyder udsigten over sine "20 tønder land". Kunsthistorikeren og Niki de Saint Phalle-eksperten, Camille Morineau, har i kataloget skrevet artiklen: "En kunstnerisk begavelse med feminint fortegn". Her sidder hun tilhøjre ved siden af Bloum Cardenas. Til venstre De tre gratier, fra 1995-2003. Det er som at se Vild med dans. Tilhører Niki Charitable Art Foundation. |