Anna Ancher i Sølvgade Anna Ancher har malet snesevis med sin mor, Ane Hedvig Brøndum. Her sidder hun og syr, mens barnebarnet Helga ser med.
Bidragydere: Peter Nørgaard Larsen, Lilian Munk Rösing, Mette Houlberg Rung, Gertrud Oelsner, Charlotte Linvald Nils Ohlsen, Elisabeth Fabritius, Cecilie Høgsbro Østergaard, Andreas Bjerre og Caroline Bøjesen Schmit-Andersen Solskin i den blå stue fra 1891 hører til Anna Anchers hovedværker. Det indtrængende sollys giver en stærk kontrast i vinduespartiet, på den blå væg og i den syende Helgas hår og blå kittelforklæde. E t koloristisk mesterværk. Skagens Museer. Der sys blå gardiner. Anna Ancher har malet flere næstens ens af En ung pige der plukker en svane. Her et fra omkring 1900. Kunsten, Aalborg. For ikke så mange år siden måtte der ikke fotograferes på museerne. Så fik man lov uden at bruge blitz. Det må man stadig ikke, men på alle museer skydes der i dag løs med mobiltelefonerne. Maleriet er To gamle der plugger måger, ca. 1883. Hirschsprungske Samling. Et missionsmøde malede Anna Ancher i 1903 og i 1928 forærede hun det til Skagens Museum. Anna Ancher var meget optaget af det religiøse liv i Skagen, og har som den eneste af Skagensmalere dyrket religiøse motiver. Pigen i køkkenet er et af malerens mest kendte, reproduceret flere gange. Malet 1883/86. Hirschsprungske Samling. Mesterlige er også Frokosten før jagten, herover, hvor Anna Ancher på vidunderlig vis har fanget lyset og placeret den tålmodigt ventende jagthund følge kniv og gaffel samt herunder De nye jagtstøvler, begge malet i 1903 og begge bevis for Anna Anchers fremragende iagttagelsesevne. Tilhører Skagens Kunstmuseer. I høstens tid, 1901. 63 x 82 cm. Anna Ancher malede flere tilsvarende motiver. Dette hænger til daglig på Fuglsang Museum. Der var lidt halvmørkt lige indenfor indgangen til udstillingen. Men væggen var kraftigt oplyst med introduktion om maleren, så ingen behøvede støde ind i hinanden. Når man forlod udstillingen kunne man rive en seddel af og stille Anna Ancher et spørgsmål. Af naturlige årsager kunne hun ikke selv svare, men det ville så museets folk. Morsom idé. Herover et eksempel på et spørgsmål. Blandt øvrige spurgte en: Var du i virkeligheden til kvinder? En tredje: Hvorfor havde du et så dårligt forhold til din mand? En fjerde: Hvor mange børn fik du? Her på redaktionen kender vi desværre ikke svarene. Kunst og penge hører ikke sammen er noget, man ofte hører af kunsthistorikere. Men den påstand holder ikke vand. Det er priserne, der styrer en kunstners popularitet. Så vi slutter af med det dyreste registreret på den største af prisdatabaserne, ArtPrice. Det er Ved frokosten, solgt af Bruun Rasmussen 25. november 2011 for 700.000 i hammerslag. Ikke med på udstillingen. Foto: Bruun Rasmussen. I 2000 fik Ellekilde hammerslag på 2.750.000 kr. for Små piger plukker blomster. Ellekilde fik flere andre høje hammerslag på Anna Ancher, men af uforklarlige årsager er alle disse fjernet fra ArtPrice. Niels Lyksted har lavet er stor video fra udstillingen. Se den her. Kunstnyt.dk Marts 2020. På grund af Corona er museet lukket indtil videre. |