Hans Wendelboe anmelder
Anders And som kunstekspert
Anders And nr. 16, som udkom 16. april, har kunsten som
tema.
Men på en lidt mere underholdende måde end normalt, som det
fornemmes herover.
Se videoen herover.
Tekst: Hans Wendelboe Bøcher
Anders And-bladet kommer i denne uge (nr. 16, 16. april 2015)
med en
kærkommen mulighed for at åbne og dykke ned i kunsthistorien.
At mange har lært at læse gennem Anders And & Co. er
uomtvisteligt. I denne uges blad, der er på gaden den 16.
april, handler det så om billedkunst. Det er derfor en
oplagt mulighed at bruge bladet som springbrædt ind i
kunsthistorien.
På forsiden er det Krøyers sommerstrand, der bliver taget under
(v)andig
behandling. Og i åbningshistorien er omdrejningspunktet Andeby
Milliardærklubs medlemmers dyst mod Bjørnebanden om de dyre
malerier, som alle på morsom vis indgår i andeficerede udgaver.
Spændende læsning. Men, men, men ... en beskæmmende pointe i
historien på side 29 om Rip, Rap og Rup, der møder
Inspirationen, skygger for især de billedpædagogiske
perspektiver.
Jeg er STOR andefanatiker. "Donaldist", som det i fagsproget
hedder. Jeg
elsker Anders And & Co og jeg holder umådeligt meget af
verdenskunstens billeder. Cocktailen i nummer 16/2015 er derfor
spændende.
I løbet af historiens 11 sider møder ungerne adskillige af
verdenskunstens største kunstnere og motiver; i flæng kan blandt
andre
nævnes van Gogh, Seurat, Mona Lisa, Grubleren og Dalis elefanter
på høje stilkeben.
Kort fortalt er motiverne grundigt trætte af dagligt at blive
overbegloet af ligeglade turister, der - som to egyptiske
gravmalerier
formulerer det, "er mere interesserede i at se på deres
mobiltelefoner
eller tage billeder af hinanden". Defor gør de - anført af
Munchs
"Skriget" - oprør og stikker af. Rip, Rap og Rups dramaturgiske
opgave
er efterfølgende at lokke motiverne tilbage i rammerne, så
museernes
vægge ikke står gabende tomme. Liggende under van Goghs
"Stjernenat"
fostrer de ideen til at tage penslen i egen hånd, og maler
således næste
morgen, hvad de kalder deres "Mesterværk", som har både "ynde,
stil og
karakter ... og en hel masse maling".
Ungerne haster ud for at kalde på alle motiverne; Gaugins
haitianske
kvinder, Påskeøens stenstøtter, og Rembrandts nattevagter
inklusive; for
at vise dem "Mesterværket". Men alle ligeglade: "- Hrmpf! Jeg
kunne gøre
det bedre med lukkede øjne!", "Er det , det hele? Gab, hvor er
det
kedeligt!", "Lad os smutte og få os en kop kaffe i stedet for"
lyder det
fra de hovne modeller og malere.
Hermed kunne historien have endt. Men der endnu fire sider
tilbage, der
blandt bringer en af historiens visuelle påstande, det afgørende
vendepunkt, historiens peripeti, nederst på side 36. Det er
muligvis
ikke intenderet fra tegnerens (Vicar, en af de mange normalt
dygtige og
kreative andetegnere!) og forfatteren, Janet Gilbers, side. Men
ikke
desto mindre fremstår ungernes selvudnævnte "Mesterværk"
tydeligt som
ren malebogsfarvelade i forhold til de mange kunstreferencer i
resten af
historien. Motivmæssigt banalt; en regnbue, et par huse med
skorstene og
røg, en hval og en ø med palver - og for udfylde hele baggrunden
- et
par måger på den dybdeløse himmel.
Helt grelt bliver det, da en kubistisk Picasso-parafrase, der
tidligere
har sprængt sin snærende museumsramme, inviterer en af Gauguins
skønheder på date fremfor at nyde Rip, Rap og Rups værk. Det får
de normalt så kløgtige og fornuftige nevøer op i det røde felt:
"-Okay alle sammen!
Vær stille", råber de, "- Se på jer selv! [Og nu kommer det! O
ak, o
ve!:] - Det her er kunst, men alle er ligeglade!"
Af mig uforståelige årsager samtykker de sammenstimlede modeller
og
legitimerer hermed en uhyggelig, misforstået pointe, nemlig, at
alle
angiveligvis kan lave Kunst. Vrøvl!
Andehistorien disker op med en sand lækerbidsken af
billedkunstnerisk
intertekstualitet og et overskud af fortælleglæde - kender man
de
kunsthistoriske forlæg i forvejen, er det sjovt; har man dem
endnu til
gode, vil man, når man ser dem, muligvis kunne genkende dem fra
andehistorien! - men efter at have læst de sidste ruder står man
tilbage
med en flov smag i munden og en ubehageligt rungende påstand i
øret om,
at kunst kan selvproklameres og i øvrigt ikke kan
kvalitetsbedømmes;
ungernes ligegyldige malebogsværk sidestilles med Picasso, da
Vinci,
Rembrandt og Dali. Vrøvl!
Anders And & Co.
Nr. 16, 16. april 2015, 67. årgang
Pris 28,95 kr.
Janet Gilbert og Vicars "Rip, Rap og Rup - Ren inspiration"
Dansk oversættelse: Henning Frøjk Nørby Nielsen