Den anden Guldalder
J.L. Lund
 Hirschsprungske Samling



J.L. Lund (1777-1867): Selvportræt, 1827. Olie på lærred. 45 x 40 cm.
Staatliche Schlösser. Garten und Kunstsammlung Mecklenburg-Vorpommern/Schenkung
Christoph Müller/Pommersches Landesmuseum.


Prinsesse Benedikte ankommer med sin hofdame,
Anne Dorthe Iuel og kulturminister Joy Mogensen bagved.


Museets direktør, Gertrud Oelsner, byder velkommen med mange humoristiske bemærkninger.


En af udstillingens talere var Anke Meyer, charge d'affair ved den tyske ambassade. J.L. Lund
 havde som bekendt et årelangt tilhørsforhold til Tyskland.

Kurator på udstillingen, museumsinspektør Anna Schram Vejlby, fortæller om udstillingen. Hun var også forfatter til en af bogens artikler: "Johan Ludvig Lund. En alt for for glemt kunstner", hvor hun bl.a. skriver:  Her skal det handle om en glemt kunstner. En kunstner som bevægede sig i centrum af 1800-tallets kunstliv, men som de færreste i dag vil kende til: Johan Ludvig Gebhard Lund (1777-1867). Denne bog handler om ham, om de kunstneriske miljøer, han var en del af, om, hvordan det, vi i dag kalder guldalderen, blev formet, og om, hvorfor nogle kunstneriske linjer fik forrang i eftertidens bevidsthed, mens andre blev glemt.

Sopran Johanna Maria Nylund accompagneret af Johannes Brooks underholdt forud for kulturministeren
besteg talerstolen med Schumanns Kennst du das Land, 1849, og Mendelssohns Neue Liebe, 1830.
Meget smukt fremført.


Kulturminister Joy Mogensen holdt åbningstalen. Hun taler klart og tydeligt, er meget velformulerende.
Det  handlede ikke så meget om J.L. Lund, mere om kunst og kultur i al almindelighed.
Udstillingen lå lige forud for hendes tragedie med et mistet barn.

Pyrrhus og Andromache ved Hectors grav. 1807-11. 230 x 303,5 cm.
 Forevist for Akademiet som optagelsesstykke til medlemskab af akademiet, men det
 blev i stedet Habors tilbagekomst fra slaget, 1813, herunder.


Lund i Dresden


Saksisk Schweiz er et spændende område lidt uden for Dresden. Herover har Lund tegnet et
 motiv fra stedet, kendt for sit vilde landskab med sandstensklipper og Elben skærende igennem.

Kunstnyt.dk's redaktion samt et par venner besøgte området for en måneds tid siden, i midten
af september, og tog de to fotografier herover og herunder. Fantastisk sted.

Den unge dame sover ikke. Det gør man ikke i Peter Michael Hornungs selskab. Hun lytter intenst til hans guldalderkorn. Undertegnede har haft den store fornøjelse, i Palle Fogtdal-regi, at være til større selskaber med Peter Michael. Han havde et nummer, som hver gang tog kegler. Et sted ved bordet hørtes pludselig en sagte summende, fløjtelignende lyd, der i styrke steg og steg. Husker ikke helt, hvordan det sluttede, men morsomt var det.


Lars Erik Strandberg er forlagsdirektør på eget forlag. Som jeg selv har han en fortid hos
Palle Fogtdal, der desværre døde i september måned, og var de seneste år min chef på årbogen
Kunst under hammeren, som sluttede i 2006. Lars gav mig altid frie hænder til selv
 at udvælge bogens illustrationer, layoute og skrive teksterne uden indblanding.
Vi var som regel enige, var vi ikke, fik jeg altid min vilje.


Birthe Bruun Rasmussen, th., havde ikke sin mand, Jesper, med, han svingede hammeren i Bredgade.
Men hun havde to meget friske veninder med, hvor fotografen desværre har skåret lidt i
den ene, hvorfor vi bringer et lidt bedre af hende herunder.

Redaktøren havde også to "veninder" med, to betroede medarbejdere, tv. Joan Mikkelsen og selveste
fruen, Lotte Seeger. Her under afslappede forhold efter det siddende selskab har rejst for at få et glas og
søde sager. Herren nederst til højre, som har sneget sig ind på billedet, lader vi forblive anonym.
Det er ikke Lunds malerier på væggen, det i midten er Harald Slott-Møllers berømte Forår.


Vi har ikke vist så mange af J.L. Lunds malerier, det er mere det specielle forhåndsarrangement, vi
har lagt vægt på. Se derfor Niels Lyksteds video fra samme udstilling.

Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
19. oktober 2019