Den anden Guldalder
J.L. Lund
Hirschsprungske Samling
J.L. Lund (1777-1867):
Selvportræt,
1827. Olie på lærred. 45 x 40 cm.
Staatliche Schlösser. Garten und Kunstsammlung
Mecklenburg-Vorpommern/Schenkung
Christoph Müller/Pommersches Landesmuseum.
Prinsesse Benedikte ankommer med sin hofdame,
Anne Dorthe Iuel og kulturminister Joy Mogensen bagved.
Museets direktør, Gertrud Oelsner, byder
velkommen med mange humoristiske bemærkninger.
En af udstillingens talere var Anke Meyer, charge d'affair ved den tyske
ambassade. J.L. Lund
havde som bekendt et årelangt tilhørsforhold til Tyskland.
Kurator på udstillingen,
museumsinspektør Anna Schram Vejlby, fortæller om udstillingen.
Hun var også forfatter til en af bogens artikler: "Johan Ludvig
Lund. En alt for for glemt kunstner", hvor hun bl.a. skriver:
Her skal det handle om en glemt kunstner. En kunstner som
bevægede sig i centrum af 1800-tallets kunstliv, men som de
færreste i dag vil kende til: Johan Ludvig Gebhard Lund
(1777-1867). Denne bog handler om ham, om de kunstneriske
miljøer, han var en del af, om, hvordan det, vi i dag kalder
guldalderen, blev formet, og om, hvorfor nogle kunstneriske
linjer fik forrang i eftertidens bevidsthed, mens andre blev
glemt.
|
Sopran Johanna Maria Nylund
accompagneret af Johannes Brooks underholdt forud for
kulturministeren
besteg talerstolen med Schumanns Kennst du das Land, 1849, og
Mendelssohns Neue Liebe, 1830.
Meget smukt fremført.
Kulturminister Joy Mogensen
holdt åbningstalen. Hun taler klart og tydeligt, er meget
velformulerende.
Det handlede ikke så meget om J.L. Lund, mere om kunst og kultur i
al almindelighed.
Udstillingen lå lige forud for hendes tragedie med et mistet barn.
Pyrrhus og Andromache ved Hectors grav. 1807-11. 230 x 303,5
cm.
Forevist for Akademiet som optagelsesstykke til medlemskab af akademiet,
men det
blev i stedet Habors tilbagekomst fra slaget, 1813, herunder.
Lund i Dresden
Saksisk Schweiz
er et spændende område lidt uden for Dresden. Herover har Lund tegnet et
motiv fra stedet, kendt for sit vilde landskab med sandstensklipper
og Elben skærende igennem.
Kunstnyt.dk's redaktion
samt et par venner besøgte området for en måneds tid siden, i midten
af september, og tog de to fotografier herover og herunder. Fantastisk
sted.
Den unge dame sover ikke.
Det gør man ikke i Peter Michael Hornungs selskab. Hun lytter
intenst til hans guldalderkorn. Undertegnede har haft den
store fornøjelse, i Palle Fogtdal-regi, at være til større
selskaber med Peter Michael. Han havde et nummer, som hver gang
tog kegler. Et sted ved bordet hørtes pludselig en sagte
summende, fløjtelignende lyd, der i styrke steg og steg. Husker
ikke helt, hvordan det sluttede, men morsomt var det. |
Lars Erik Strandberg er
forlagsdirektør på eget forlag. Som jeg selv har han en fortid hos
Palle Fogtdal, der desværre døde i september måned, og var de seneste år
min chef på årbogen
Kunst under hammeren, som sluttede i 2006. Lars gav mig altid frie
hænder til selv
at udvælge bogens illustrationer, layoute og skrive teksterne uden
indblanding.
Vi var som regel enige, var vi ikke, fik jeg altid min vilje.
Birthe Bruun Rasmussen,
th., havde ikke sin mand, Jesper, med, han svingede hammeren i Bredgade.
Men hun havde to meget friske veninder med, hvor fotografen desværre har
skåret lidt i
den ene, hvorfor vi bringer et lidt bedre af hende herunder.
Redaktøren havde også to "veninder" med, to betroede medarbejdere, tv.
Joan Mikkelsen og selveste
fruen, Lotte Seeger. Her under afslappede forhold efter det siddende
selskab har rejst for at få et glas og
søde sager. Herren nederst til højre, som har sneget sig ind på
billedet, lader vi forblive anonym.
Det er ikke Lunds malerier på væggen, det i midten er Harald
Slott-Møllers berømte Forår.
Vi har ikke vist så mange af
J.L. Lunds malerier, det er mere det specielle forhåndsarrangement, vi
har lagt vægt på.
Se derfor Niels Lyksteds video fra samme udstilling.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
19. oktober 2019
|