Tretten gode år med Allis

  Allis Helleland tiltrådte som leder af Statens Museum for Kunst stort set samtidigt med at Anna Castberg satte sig i direktørstolen på Arken. Castberg holdt ikke længe, som bekendt havde hun ikke papirerne i orden. Så godt som ingen fagfolk kendte hende, og det eneste undertegnede vidste var, at hun havde været tilknyttet det engelske auktionshus Bonhams, og hvor hun i 1988 forsøgte at føre Bonhams frem med 100 skandinaviske kunstneres værker under hammeren. Men fremstødet blev aldrig den store succes, dog solgtes et høstmotiv af Knud Larsen for 298.000 kr., stadig rekord for et maleri af denne kunstner.

Anderledes holdbar var Allis Helleland, men det blev ikke 13 glansfulde år, hvor kritikken tog fart fra start, da hun afviste René Blocks store samling af Fluxus-ting, som indeholdt meget »skrammel«. Havde der været plads på museet, kunne det være blevet et internationalt tilløbstykke. Fluxus er trods alt en vigtig del af verdenskunstnen.

I store træk må man nok erkende, at hendes 13 år var 13 gode år for kunsten, med mange fremragende udstillinger, ingen nævnt ingen glemt. Det er imidlertid et spørgsmål om sagen med de 30 malerier, hun kort tid inden sin retræte ville have »hjem«, berømte værker, der i årtier havde været udlånt til Glyptoteket, var en smart handling. OK, de ejes af den danske stat og dermed af Statens Museum for Kunst. Men det havde nok pyntet i hendes karakterbog, havde hun taget slåskampen umiddelbart efter tiltrædelsen i 1994. Nu var det gratis for hendes karriere.

Bogen er en kavalkade af presseklip kombineret med fotografier og værker fra museet. Et stort interview er lagt i skødet på Lisbeth Bonde, kendt for fremragende kunstbøger og kunstanmeldelser i Weekendavisen, Information samt Kunstavisen, hvor undertegnede havde den store ære at arbejde tæt sammen med hende gennem flere år, og hvor hun sammen med bl.a. Alex Steen, Bent Irve og Torben Weirup hørte til stjerneskribenterne. Det fører for vidt her at kommentere det næsten 50 siders store interview hende og Allis Helleland imellem, men Lisbeth Bonde stiller mange kritiske spørgsmål. Et af dem omkring et auktionshus, der fik stillet lokaler på museet til rådighed for husets første auktion. Men det havde Helleland ingen betænkeligheder med, holder hun fast i.

Sidst i bogen på 256 sider vurderer 21 kulturpersonligheder direktørens periode, og det er både ris og ros. Det er klart, at Bjørn Nørgaard ikke kunne lide, da hans kæmpeskulptur Muren blev fjernet fra fronten af museet, men helt bitter er han ikke i sine kommentarer. Ekstra Bladets Bent Flabert lever op til sit tilnavn, når han omtaler Nørgaard og Per Kirkeby som nyrige snobber, mens storsamleren John Hunov taler om »mange kunstneriske fejldispositioner, fejlkøb og problematiske ophængninger«, men slutter af med at erklære hende sin store kærlighed. Succesgalleristen Nicolai Wallner er til lutter ros, samme er Jacob og Patricia Asbæk, kunstnerne Viera Collaro, Dorte Jelstrup og Michael Kvium. Og naturligvis er der lutter højrøde roser fra kulturminister Brian Mikkelsen, som slutter med, at »Allis Hellelands 13 år i Sølvgade har for alvor leveret et meningsfyldt indhold til formuleringen i Museumslovens § 7, stk. 1, hvor der står: »Statens Museum for Kunst er Danmarks hovemuseum for billedkunst«.

En, der ikke har fået ordet i hyldestbogen, er Louisianas Erik Tøjner. Men det er der nok en grund til.

Preben Juul Madsen