Kunstnyt.dk søgte aktindsigt
i verdens dyreste Hammershøi
Har Hammershøi malet begge billeder herunder?
Det har vi tvivlet på, hvorfor vi søgte aktindsigt.
Herunder, hvad vi fik ud af indsigten ledsaget af kommentarer.
De to billeder herover er tilsyneladende et og samme. Sådan
virker det ved første øjekast. Men det ved vi i dag, ikke er
tilfældet. Til venstre på Sotheby's (billedet til højre) er der
mindre sybord med, stoleryggene svajer heller ikke ens på de to,
dørkarm til højre og loftspaneler bølger på Sotheby's, men er
plane på Bruun Rasmussens. Desværre er det ikke muligt at få
oplyst sælger og købers navne hos Bruun Rasmussen i 1997 og
sælgers navn hos Sotheby's i 2015. Det skyldes en forståelig
tavshedspligt, men samtidig svært for ikke-indforståede at
forske i sagen.
Vi har heller ikke kunnet få bagsiden at se, den fortæller ofte
mere end forsiden. Der er tydelig proveniens på Bruun
Rasmussens, som har tilhørt generalkonsul Valdemar Glückstadt og
gengivet i bogfortegnelsen over hans samling i 1917. Sotheby's
er ikke at finde i kunstlitteraturen.
C.L.
David (1878-1960) fik sit store gennembrud som advokat, da han i
1920erne var forsvarsadvokat for Emil Glückstadt (1875-1923) ,
generalkonsul og direktør for Landmandsbanken, som dengang
krakkede. Glückstadt havde en kolossal stor kunst- og
antikvitetssamling, heriblandt Balthasar Denners berømte Portræt af
Tordenskjold, som var model til den kendte tændstikæske.
Maleriet, 78x62 cm, købtes på en af Glückstadts mange
dødsboauktioner af Frederiksborg Museet for den helt uhørte sum
af 79.000 kr., dengang det suverænt dyreste maleri solgt på en
dansk auktion. Omregnet i 2015-penge omkring 5,5 mio. kr.
Emil Glückstadts bror, Valdemar, havde et enkelt
Hammershøi-maleri, det herover til venstre, som ikke solgtes på
auktionerne i 1923, på begæring af Landmandsbanken pga Valdemars
store gæld til banken. Det solgtes hos Bruun Rasmussen 27. maj
1997 for 950.000 kr. Maleriet til højre ligner det så meget, at
man umiddelbart skulle tro, det var samme maleri, men ifølge
Sotheby's været i samme privateje, siden det blev købt af
maleren selv omkring 1909 og solgt 21. maj 2015 for £1,7 mio., i
danske kroner 17.859.000 og dermed dyreste danske maleri
nogensinde solgt.
En lille pudsighed omkring de to malerier er, at det solgt hos
Sotheby's ikke har anden proveniens end den mere eller mindre
anonyme, at det har været i samme families eje fra ca. 1905 til
maj 2015, men ikke er registreret i litteraturen. Det er ikke
omtalt i Sophus Michaëlis og Alfred Bramsens store værk om
Hammershøi fra 1918. Ejheller hos Poul Vad eller andre steder.
Det er derimod det, solgt hos Bruun Rasmussen.
Den fotografiske kvalitet i de to malerier gengivet er desværre
ikke fremragende, men de er kopieret fra katalogerne.
Historien om Glückstadt-familien er en indviklet sag, som er
udførligt beskrevet i Søren Mørchs "Det store bankkrak" fra
1986. |
Aktindsigten
Med kommentarer
Her får vi at vide, at det er Sotheby's danske
afdeling ved Nina Wedell-Wedelsborg, som på
sælgers vegne har søgt tilladelsen, og at sælgers navn og adresse er
overmalet. Vi får at vide, at
maleriet er anskaffet i 1909 af den nyværende ejers oldefar direkte hos
Hammershøi.
Vi får imidlertid ikke at vide, om der er dokumentation for dette, fx en
regning fra Hammershøi.
Er der ingen dokumentation, kan i princippet enhver påstå at have
erhvervet det direkte hos Hammershøi.
Herover korrespondance mellem
Kulturværdiudvalget, som beder Sotheby's om bemærkninger.
Det sender så Sotheby's i form af ansøgningen,
fuldmagt og foto af maleriet. Helt efter bogen.
Vi får også at vide, gennem næstformanden i
Kulturværdiudvalget, Mikkel Bogh, at maleriet ikke
er af umistelig værdi for Danmark, hvorfor det godt kan sælges i
udlandet.
Ifølge
Kunstindex Danmark befinder der sig 117 Hammershøi-værker på danske
museer.
Her er så tilladelsen på plads:
Tilladelsen er nu på vej.
Her den endelige udførselstilladelse. På vegne
af formanden, Erland Kolding Nielsen.
Konklusion:
Hvad taler for, at maleriet er malet
af Vilhelm Hammershøi?
At motiv og kvalitet stort set er
identisk med det, solgt af Bruun Rasmussen.
At det er undersøgt af danske og engelske kunsteksperter.
Hvad taler for, at det ikke
er malet af Vilhelm Hammershøi:
At det til næsten mindste detalje
er identisk med det solgt af Bruun Rasmussen.
Hammershøi er ikke kendt for at kopiere
sine malerier så nøjagtigt.
At det har iøjnefaldende skævheder ved
dørkarme og loftspanel.
At disse bølgende linjer ikke forekommer
på det solgt af Bruun Rasmussen.
Heller ikke på andre variable gentagelser af
samme motiv uden siddende kvinde.
Men kan dog ses på enkelte andre af
Hammershøi. I mindre omfang.
At det ikke findes i kunstlitteraturen.
Hammershøis værker er blandt de mest
registrerede i dansk kunst.
(Men ingen registrering af nogen kunstner er
100 procent dækkende).
Er det af Hammershøi, hvorfor har han så malet to så ens, det ene
afvigende ved skæve linjer flere steder. For at kende forskel?
Er det en kopi, mange gør det fremragende, hvorfor har kopisten så malet
de skæve linjer?
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
5. maj 2016
|